Forums
in > Search
Welcome to Pinnacle Systems - Forums Sign in | Join | Help

PS23 Ult. geen geluid bij geïmporteerde *.mts bestanden

Last post 07-15-2020, 11:39 by vincentk. 9 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  07-02-2020, 13:46 801324

Ik wil een project beginnen met 72 mts-bestanden (geïmporteerd van geheugenkaart naar computer). Na snelimport in een nieuw projectvak op mijn desktop blijken die bestanden geven klank te geven.

Diezelfde mts-bestanden geven wel klank in PS22U op laptop én desktop en eveneens in PS23U op mijn laptop. Het probleem zit hem dus in PS23U (v23.2.1.297) op mijn desktop met Windows 7 Pro.

Verder vergelijkend onderzoek van de bibliotheek van PS23U op desktop en laptop wijst het volgende uit: in de bibliotheek van PS23U op de desktop zijn de rubrieken Geluidseffecten, Triple Scoop Music en Muserk Geluidseffecten helemaal leeg.

Ik vermoed dus dat er iets misgegaan is bij de aanvankelijke installatie van PS23U v23.1.1.242 OF bij de update naar v23.2.1.297 (update 23.2.0.290 heb ik overgeslagen).

Omdat ik nog projecten had lopen in PSU22Ult. en pas nu een project wil beginnen in PS23U, stuit ik op het probleem van de “ontbrekende audio” van mts-bestanden en van de onvolledige bibliotheek.

Wat raden jullie me aan? Let wel: ik sta zeer huiverig tegenover een complete uninstall.

Vincent K. 

•  07-02-2020, 16:02 801326 in reply to 801324

Re: PS23 Ult. geen geluid bij geïmporteerde *.mts bestanden

Wat betreft de ontbrekende content, heb je een herstellen van de bibliotheek al geprobeerd?

Geen geluid met MTS bestanden:

Daar zijn meer rapporten over. 

Als ik me goed herinner kan PS23 geen AC-3 audio importeren wanneer het geinstalleerd is op een systeem met een oudere versie van Windows.

Import van AC-3 zou enkel werken onder Win 10 omdat PS23 the Windows 10 AC-3 codec gebruikt. 

Hier zijn enkele links naar het Engelstalige forum waar er over gedicussieerd werd.

http://forums.pinnaclesys.com/forums/permalink/794535/794212/ShowThread.aspx

http://forums.pinnaclesys.com/forums/permalink/789943/789881/ShowThread.aspx

http://forums.pinnaclesys.com/forums/permalink/788096/788012/ShowThread.aspx 

•  07-02-2020, 16:16 801328 in reply to 801326

Re: PS23 Ult. geen geluid bij geïmporteerde *.mts bestanden

Nog een keer nagevraagd.

Windows 7 heeft geen AC-3 codec aan boord.

PS22 en ouder gebruikten hun eigen ingebouwde ac3 codec, PS23 gebruikt die van Win10. 

•  07-03-2020, 13:31 801346 in reply to 801328

Betreft: Re: PS23 Ult. geen geluid bij geïmporteerde *.mts bestanden

Dank je voor de antwoorden.

Eerst een toelichting: ik blijf (voorlopig?) liever met Windows 7 werken op de desktop omdat daar een paar (oudere, regelmatig gebruikte) progs op staan waarvoor ik vroeger een levenslange licentie heb aangeschaft. Bij overstap naar W10 zou ik een nieuwe jaarlijkse licentie moeten aanschaffen!

1. De bibliotheek herstellen: nog nooit moeten doen, maar ik vind wel hoe dat in zijn werk gaat in de handleiding of op dit forum.

2. Probleem van AC-3 codec op W7: via de 1e opgegeven link (794535/794212) vond ik een mogelijke workaround via Handbrake. Ik ga dat uitproberen en laat het resultaat weten. Dat kan even duren.

•  07-03-2020, 16:03 801352 in reply to 801346

De bibliotheek is hersteld m.b.v de instructies op http://forums.pinnaclesys.com/forums/thread/708632.aspx ... van een zekere plemmens. :-)
  •  07-05-2020, 9:22 801436 in reply to 801352

Dag Paul,

Ik vond veel gratis online en offline mogelijkheden om AC3 audio uit mts bestanden te exporteren naar MP3 of andere formaten. De online converters heb ik links laten liggen gezien de grote aantallen te converteren bestanden.
    Voor offline software die batch processing toelaat heb ik de volgende getest: Audacity, Handbrake en Pazera Free Audio Extractor v2.10 (32-bit). Wegens het gebruiksgemak gaat mijn voorkeur uit naar Pazera, dat overigens ook bestaat in een portable 32-bits en een portable 64-bits versie.

Nog graag je advies over het volgende. Ik overweeg om op de tijdlijn de oorspronkelijke AC3 audio tracks los te koppelen, te verwijderen, en te vervangen door de geconverteerde MP3 bestanden. Heb je enig idee (vooral met het oog op de latere export) of ik daar goed of slecht aan doe?

Mvg, Vincent

•  07-07-2020, 15:01 801530 in reply to 801436

De oorspronkelijke audio vervangen kan natuurlijk, maar je zal erg voorzichtig moeten zijn met het monteren van je project want je kan voor zover ik weet de nieuwe audio niet vast koppelen aan de bovenliggende video clips waardoor er dus kans is op OOS, ofte Out Of Sync. 
  •  07-08-2020, 7:48 801544 in reply to 801530

Betreft: PS23 Ult. geen geluid bij geïmporteerde *.mts bestanden

Dank voor de waarschuwing.

Ik herinner me threads gelezen te hebben over OOS (ik kende die afkorting niet). Aangezien mijn geplande montage heel veel gesprekken bevat, kijk ik er uiteraard niet naar uit om na een langdurige montage te moeten vaststellen dat de audio gaandeweg meer en meer OOS loopt. 

Ik ga dus eens opnieuw zoeken, want ik ben onlangs op een van de fora (FR, UK of NL) iets tegengekomen over klankspoor converteren en weer vastmaken aan het videospoor, ik dacht met Avidemux. Al vind ik op de site van Avidemux niet direct iets dat op die mogelijkheid wijst. Dus misschien haal ik verschillende zaken door elkaar.

•  07-08-2020, 8:29 801545 in reply to 801544

Re: Betreft: PS23 Ult. geen geluid bij geïmporteerde *.mts bestanden

Ik vraag me af of het converteren niet gewoon met Handbrake kan. 

Ik ben niet zo vertrouwd met dat programma maar kan je daarmee niet je bestanden converteren waarbij je de video stream ongemoeid laat en enkel de audio hercodeert naar bv.mp3? 

Batch conversie is geen probleem voor Handbrake. 

Met MediaInfo kan je exact de eigenschappen (video en audio codec, bitrate, framerate, progressief of interlaced ...) van je mts bestanden nakijken.

Ik heb net een test gedaan en een mts met ac-3 audio van een Sony cam omgezet naar mp4 met mp3 audio. Mijn ogen zijn niet meer van de jongste maar ik zie geen kwaliteitsverschil.

Mogelijk komt er nog een oplossing van Corel/Pinnacle. 

•  07-15-2020, 11:39 801764 in reply to 801545

Betreft: Re: Betreft: PS23 Ult. geen geluid bij geïmporteerde *.mts bestanden

plemmens:

Ik vraag me af of het converteren niet gewoon met Handbrake kan. Ik ben niet zo vertrouwd met dat programma maar kan je daarmee niet je bestanden converteren waarbij je de video stream ongemoeid laat en enkel de audio hercodeert naar bv. mp3? 

Dat zal ik eens uitzoeken, meer bepaald op de mogelijkheid om "de video ongemoeid " te laten, zoals je schrijft. Dat 'videostream ongemoeid laten' begrijp ik als 'conversie van mts naar mts'. Of vergis ik me?

plemmens:

Ik heb net een test gedaan en een mts met ac-3 audio van een Sony cam omgezet naar mp4 met mp3 audio. Mijn ogen zijn niet meer van de jongste maar ik zie geen kwaliteitsverschil.

Wat het kwaliteitsverschil betreft, volg ik je helemaal. Maar ik neem aan dat jouw suggestie "converteren waarbij je de video stream ongemoeid laat" niet slaat op die test, m.a.w. dat de conversie van mts naar mp4 wel degelijk ingrijpt op de videostream, er wel degelijks iets aan wijzigt, zonder dat dat tot kwaliteitsverschil leidt of hoeft te leiden; dat kan je in Handbrake inderdaad zelf instellen.

plemmens:
     Mogelijk komt er nog een oplossing van Corel/Pinnacle. 

Aha, dat klinkt alsof jullie ingewijden meer weten. Maar voortgaande op de uitleg die ik op één van de fora las over dit onderwerp (PS 23 met mts zonder audio onder W 7) heb ik zelf weinig hoop. De uitleg – van Saby als ik het me goed herinner – kwam erop neer dat het vooral een besparingsmaatregel is doordat Corel nu geen royalties meer moet betalen voor het gebruik van de AC3 codec. Moge je desondanks toch gelijk hebben!  Mvg

View as RSS news feed in XML
Copyright © 2012 Corel, Inc.. Terms of Use | Privacy Policy