Forums
in > Search
Welcome to Pinnacle Systems - Forums Sign in | Join | Help

Audio vervangen

Last post 05-23-2019, 3:18 by Natasja.S. 16 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  05-20-2019, 3:28 785081

Audio vervangen

Attachment: audio loskoppelen.jpg

Goedemorgen!

Weet iemand of het nog mogelijk is om in een scene de oorspronkelijke audio te vervangen? Met eerdere PS versies ging dit wel.

Nu kan ik van een scene wel audio loskoppelen, maar verplaatst de audio naar het spoor eronder, waar ik de audio weg kan halen. Als ik op dit plek andere audio plaats, hou ik natuurlijk nog steeds dat extra spoor, met alle "gevaren" van dien, want als het even niet op slot staat, kan het gemakkelijk verschuiven. 

Ik wil dus graag de oorspronkelijke audio verwijderen en vervangen door andere audio, Op Dezelfde Plek, dus dat het gewoon het oorspronkelijke geluid lijkt van de scene, zonder dat er een extra spoor wordt aangemaakt.

In het verleden kon dit, dus ik ga er vanuit dat het nu ook nog kan.... Toen kon je de video op slot zetten en met de audio doen wat je maar wilde, gewoon IN een scene. 

Graag advies! Alvast dank!

Groetjes, Natasja 

•  05-20-2019, 5:31 785082 in reply to 785081

Betreft: Audio vervangen

Zoals je nu beschrijft is de enige mogelijkheid je kunt het extra spoor niet terug zetten.

GR Joop. 

•  05-20-2019, 6:13 785083 in reply to 785082

Bedankt Joop, heel jammer dat het niet anders kan.

Nu het volgende probleem: hoe zorg ik ervoor dat dit geluid wel bij de juiste scene blijft staan? Als ik het geluidsspoor op slot zet, en ik voeg een scene toe vóór deze scene, dan blijft het geluid niet netjes bij de juiste scene. Als ik het geluidsspoor niet op slot zet, idem! Ik wil de video en het geluid wel gewoon bij elkaar laten.

Ik zag dat als ik hem op "slimme bewerkingsmodus" zet, alles netjes bij elkaar blijft staan, maar..... als ik dan een stukje van een willekeurige scene wis, ontstaat er weer een gat. Als ik dit gat dan dicht (wat ik vervelend werken vind, daarom werk ik liever in de "invoegmodus"), blijft het geluid weer niet onder de juiste scene staan.

Is hier een oplossing voor? 

•  05-20-2019, 7:54 785084 in reply to 785083

Van de clips die je van ander geluid wil voorzien, een film maken en die film invoegen in het project i.p.v. de clips met ander geluid. Het is even een beetje werk, maar je geluid staat waar je het hebben wil.

Succes.

Johan27 

•  05-20-2019, 8:05 785085 in reply to 785084

Dat is inderdaad een idee Johan. Als er echt geen andere optie is kan ik dit doen. Bedankt voor de tip!

"Vroeger" kon je heel gemakkelijk het videogedeelte op slot zetten en de audio bewerken/vervangen. Geen enkel probleem. Ik snap niet dat deze optie er niet meer is. Een programma zou toch meer functies moeten krijgen en niet minder....

Ik hoop toch dat er een manier is om video en audio weer te combineren, zodat het vast staat en het niet een puinhoop wordt tijdens het monteren.

Groetjes, Natasja 

•  05-20-2019, 17:16 785097 in reply to 785085

Natasja, je hebt het over "vroeger"inj je bericht.

Als je vroeger met versie 20 of eerder werkte , en je hebt die nog, dan kun je natuurlijk ook in die versie je project maken v.w.b. je geluidsperikelen, en die stukken project in de laatste versie waar je nu mee werkt  openen.

Projecten van St.20 en vroeger zijn te gebruiken in 21. 

•  05-20-2019, 17:19 785098 in reply to 785097

St. 22 heb ik niet dus daar kan ik niets over zeggen, maar ik neem aan dat ook daar oudere projecten kunnen worden geladen.

•  05-21-2019, 4:52 785104 in reply to 785098

Hallo Johan, nee "vroeger" is bij mij versie 10.7 en versie 15..... (ietsje langer geleden dus). Ik zou zo graag weer met de oudste versie werken, maar dan voor HD  :). Ik vind het nu allemaal aardig ingewikkeld en dingen die toen gemakkelijk konden, kunnen nu niet meer. Dat vind ik geen vooruitgang.

Ik blijf het toch vreemd vinden dat het niet mogelijk is. Dit is toch een onderdeel van monteren? Voor mij een van de belangrijkste dingen. Er zitten regelmatig tikken in het originele geluid of er praten mensen door natuurbeelden. Dit was altijd heel makkelijk te vervangen of bewerken.

P.Lemmens, weet u het antwoord misschien?

Nogmaals dank voor het meedenken Johan!  

Groetjes, Natasja 

•  05-21-2019, 8:47 785105 in reply to 785104

Audio vervangen

De reden waarom alles in vroegere versies (tem 15) eenvoudiger was is dat die versies één hoofdspoor hadden en enkele specifieke subsporen, waarbij alles wat op de subsporen staat automatisch gesynchroniseerd wordt met dat ene hoofdspoor.

Dat principe wat voor de meeste "huis-, tuin- en keukengebruikers" zeer gemakkelijk en eenvoudig werken was, was de hoofdreden waarom Studio destijds zo populair was.

Dat principe zorgde er echter ook voor dat Studio qua functionaliteiten flink achterop begon te lopen tov andere programmas. De "motor" was verouderd en liet geen verdere uitbouw van de mogelijkheden meer toe. Had men destijds te beginnen met versie 16 de stap niet gezet naar een volledig nieuwe basisstructuur dan was er van Studio al lang geen sprake meer geweest.

De evolutie, vanaf 16,  is steeds meer en meer in de professionele richting gegaan waarbij samen met de gewijzigde manier van bewerken ook een heleboel professionele bewerkingsmogelijkheden toegevoegd zijn.  

Gevolg is dat voor de "gewone" traditionele Studio gebruiker alles veel ingewikkelder geworden is.

Omdat moderne Studioversies bewust geen" hoofdspoor-met-enkele-subsporen" meer hebben, maar een onbeperkt aantal gelijkwaardiege universele sporen, is synchroon houden van componenten op de divese sporen er alles behalve gemakkelijk op geworden.

Om sync problemen zoveel mogelijk te vermijden raad ik aan om (bijna) altijd in Slimme modus te werken.

De eenvoudigste manier om het door jou geciteerde probleem (dat zich trouwens ook stelt voor titels die bij een bepaalde clip moeten blijven) bij trimmen, is alles achter de te trimmen clip selecteren en naar rechts te verschuiven en na trimmen weer naar links slepen.   

... en alles rechts van de te trimmen clip selecteren kan eenvoudig door met ingedrukte Shift + Ctrl toets te klikken op de eerste clip na degene die je wil trimmen.

•  05-21-2019, 9:11 785107 in reply to 785105

Re: Audio vervangen

Heb je al van Corel VideoStudio Pro of Ultimate gehoord?

Dat is bij Corel een alternatief voor Studio en dat leunt wat betreft manier van werken meer aan bij het vroegere Studio. 

De functionaliteit "groeperen" heeft in VS een andere invulling gekregen dan in PS en dat maakt dat bv. synchroon houden er iets gemakkelijker is. 

Je kan desgewenst hier https://www.videostudiopro.com/nl/products/videostudio/ een proefversie downloaden.

Oh en nog wat, ook met PS15 kan je HD bewerken hoor. 

•  05-21-2019, 10:15 785108 in reply to 785107

Betreft: Re: Audio vervangen

Hartelijk dank voor je berichten Paul! 

Ik ga aan de slag met  "alles achter de te trimmen clip selecteren en naar rechts te verschuiven en na trimmen weer naar links slepen". Eens kijken hoe dat werkt voor mij. 

PS 21 Ultimate is inderdaad te uitgebreid voor mij. Ik heb maar 2 camera's en heb hooguit 4 sporen nodig. Wil gewoon een mooie film maken zonder "foefjes". Corel was misschien een beter idee geweest en ik houd dit ook in gedachten mocht ik hier niet aan kunnen wennen. Maar ik ben nu met PS21U begonnen en ik leer steeds bij. Zit nu middenin een project en ik ga natuurlijk gewoon door  :)

Bedankt voor AL je informatie. De proefversie van Corel ga ik in ieder geval downloaden en eens goed bekijken. (foutje van mij: ik had PS14 dus geen 15)

Groetjes, Natasja 

•  05-21-2019, 10:51 785111 in reply to 785108

Audio vervangen

Wat nog een mogelijkheid is.

Indien je dit nog niet hebt gedaan, activeer dan Trimmodus bij Instellingen > Controlepaneel > Projectinstellingen.

Als je dan klikt dichtbij het einde van de clip die je aan het einde wil trimmen dan wordt een trimpunt gecreëerd. Vericale gele lijn verschijnt. Als je dan het einde van de clip naar links sleept dan volgen alle clips op hetzelfde spoor die beweging, dan moet je enkel alle clips (geluid in jou geval) op het onderliggende spoor selecteren (sleep rechthoek of gebruik shift+klik) en kan je ze gezamenlijk naar links slepen. 

Als je het begin van een clip wil trimmen, klik dan dicht bij het begin ervan om een trimpunt te creëren en sleep dit trimpunt naar rechts, op die manier volgen alle achterliggende clips op hetzelfde spoor en wordt er geen gat gecreëerd. Je moet dan nog wel de achterliggende clips (geluid in jou geval) op het onderliggende spoor selecteren en weer op hun plaats slepen.

•  05-22-2019, 9:02 785136 in reply to 785111

De trimmodus staat bij mij al geactiveerd. Ik sleep ook vaak een stukje van het begin of het eind van een scene af. Dan ontstaat er in de slimme modus (overigens bij mij in beide gevallen) dus een gat, wat ik jammer vind; weer een extra handeling: "gat sluiten". En zoals je zegt, moet ik het geluid dan weer selecteren en op de juiste plaats, onder de scene zetten. 
  •  05-22-2019, 9:12 785137 in reply to 785136

Ik ben heel blij met je tip "alles achter de te trimmen clip selecteren en naar rechts te verschuiven en na trimmen weer naar links slepen". Als ik op deze manier werk, blijft de boel bij elkaar, mits ik niet zeg "gat sluiten", want dan gaat het mis. Ik moet gewoon de clip naar voren slepen, zodat het gat dicht en daarna weer alles erachter selecteren en naar voren halen. Dan blijft het bij elkaar. 

Op deze manier is er in ieder geval mee te werken voor mij. Ik laat hem nu ook in de slimme modus staan.

Nogmaals dank!

Groetjes, Natasja 

•  05-22-2019, 14:58 785147 in reply to 785137

Audio vervangen

Als je 2 trimpunten zet, in jou geval eentje aan het begin of einde van de videoclip en ook eentje aan het begin of einde van de onderliggende audio clip dan kan je tegelijkertijd deze twee clips trimmen en dan hoef je niets te verschuiven en weer terug te zetten.

Ik probeer even een schermopname voor je te maken. 

•  05-22-2019, 15:27 785148 in reply to 785147

Re: Audio vervangen

Link naar opname.

Je kan trouwens ook trimpunten plaatsen op gaten hoor. 

Experimenteer zelf wat om er vertrouwd mee te geraken.  

•  05-23-2019, 3:18 785158 in reply to 785148

Betreft: Re: Audio vervangen

Hallo Paul,

Heel erg bedankt voor dit voorbeeldfilmpje en voor alle moeite. Ik ga ermee experimenteren! 

Groetjes, Natasja 

View as RSS news feed in XML
Copyright © 2012 Corel, Inc.. Terms of Use | Privacy Policy