Forums
in > Search
Welcome to Pinnacle Systems - Forums Sign in | Join | Help

Pinnacle Studio 15: verschil in beelden per seconde

Last post 09-16-2018, 8:20 by hufotronics. 26 replies.
Page 1 of 2 (27 items)   1 2 Next >
Sort Posts: Previous Next
  •  12-28-2014, 19:15 658794

Hallo,

't is alweer een tijdje geleden dat ik mij hier gemeld heb. Dat komt natuurlijk omdat ik tot op heden mijn plan heb kunnen trekken met de Studios waarmee ik tot nu toe werkte.

En nu zit ik met het volgende probleem: (misschien is dit reeds hier besproken geweest)

mijn project:

*Bewerken:

-geimporteerde filmbestanden: AVCHD-video 25 frames per seconde (Sony handycam)

-SETUP projectinstellingen: "dit formaat voor nieuwe projecten": HD 1920x1080/25p

"Huidig": 1920x1080; 25 frames/sec

16:9, progressief

(duurtijd: 2 minuten, 30seconden)

*Film Maken:

bestandstype: mpeg4

voorkeurinstelling: HD 1080p

"Instellingen": video: 1920x1080, 12000Kbits/sec, 25 beelden/sec

audio: mpeg4,192Kbits/sec, 16bit stereo, 48 kHz

Alzo start ik film maken met de knop "maken" ...

*Resultaat:

Zo gauw het mpeg4 bestand is opgeslagen krijg ik als "details" in "eigenschappen":

framesnelheid: 24 frames per seconde

(Dit is niet de eerste keer dat ik dit voorheb, en heb daar tot hiertoe geen oplossing of reden voor gevonden)

Het probleem is dat ik dan bij weergave door dat verschil in framesnelheid , zowel op laptop als op HD led-flatscreen TV, een bibberend, daverend, doddelend, onduidelijk beeld krijg, in sommige filmgedeeltes, in plaats van vloeiende beelden, terwijl de ingevoegde audio normaal doorloopt.

Welk onderdeel van Pinnacle wijzigt zomaar mij framesnelheid? En dat zonder eerst te vragen aan papa?

"Is there anybody out there" die mij kan helpen, die mij kan zeggen wat ik fout doe, of hoe ik dit kan oplossen.

Dit is nu de derde vakantiefilm waar ik dit voorheb. De originele filmbestanden manqueren niks, en zijn van perfecte kwaliteit.

En ik ben nu al zo Pinnacle Studio-gewend, dat ik nog steeds geen zin heb om van software te veranderen.

Aan allen reeds bij voorbaat dank, en prettige eindejaarsfeesten!!

•  12-28-2014, 20:20 658803 in reply to 658794

Re: Pinnacle Studio 15: verschil in beelden per seconde

Zijn die geimporteerde bestanden interlaced of progressief, of maw neemt je camera interlaced of progressief op?
  •  12-30-2014, 8:28 658908 in reply to 658803

Heb zonet de camera instellingen bekeken, wat ik vermoed een antwoord op je vraag zal inhouden:

Sony HDR-CX320E

opname instelling:

FH hoge kwaliteit

AVC HD 17M

framerate 50i

HD kwaliteit

Dat is wat ik gevonden heb.

Ik zal dat ook wel anders kunnen instellen, maar dat is voor mijn huidige opnames wel een beetje te laat ...

En als ik vragen mag: wat is eigenlijk het verschil tussen 'i' en'p' ?

de i voor interlaced, en de p voor progressief, ja dat heb ik al door.

Maar wat geeft het bv. als resultaatsverschil?

Sorry Paul, ben geen pro, maar ik maak van onze vakantie- en evenementenfilmkes graag mooie montages die aangenaam zijn om naar te kijken ...

btw: de schokkende beelden zijn voornamelijk bij scenes waar veel beweging in is:

voorbijschuivende bomen, huizen, neervallend water van een waterval etc.

•  12-30-2014, 18:02 658953 in reply to 658908

Ok je camera neemt 50 interlaced (=halve) beelden per seconde op met een bitrate van 17mbps en codeert die opnames met de AVCHD codec. Meer dan waarschijnlijk hebben ze een resolutie van 1920x1080 pixels.

Dat is een goede instelling die je niet persé hoeft te wijzigen.

Algemeen princiepe: Gebruik als projectinstelling en voor het exporteren van je project, instellingen die zo dicht mogelijk liggen bij die van je opnames.

Kies dus als projectinstelling: HD 1920x1080/50i en niet een of andere progressief instelling.

Kies als uitvoerbestand: MPEG-2 > Aangepast > HD 1080i > 17000kbps of misschien nog beter MPEG-2 TS > AVCHD HD met een bitrate van 17000kbps volgens bijgaande schermafdruk.

Let wel: als je de projectinstellingen wijzigt dan heeft dit pas effect op het volgende project, dus de instellingen van het huidige project veranderen niet.

Je kan dit opvangen door in je huidige project alles wat op de tijdlijn staat te selecteren en te koieren, vervolgens een nieuw project starten, de goede instellingen kiezen, rechtsklikken op de tijdlijn en kiezen voor Plakken. Dit project dan bewaren onder een andere naam.

•  12-30-2014, 18:52 658977 in reply to 658953

OK Paul, ik denk dat je me een gouden tip hebt gegeven, waarvoor dank,  en ga dat eerstdaags uitproberen. Heb reeds even geprobeerd met 1 filmfragmentje met bewegende objecten, en het blijkt te werken ...

Dus vanaf nu eerst nieuw project opstarten, instellen, en dan van het oude project kopiëren naar het nieuwe. Dat wordt een serieus jobke, als ge weet dat ik momenteel al voor 3 kwartier filmduur projecten heb klaarstaan. Gelukkig zijn ze allen maximaal slechts 6 minuten lang.

Ik vraag mij alleen nog af waarom mpeg2 en geen mpeg 4 ?

Ok, mpeg2 biedt meer selectiemoglijkheden in Pinnacle, maar ik dacht mpeg4 meer kwaliteit zou bieden. Of is dat niet zo?

•  12-30-2014, 20:18 658996 in reply to 658977

Op basis van de info die je geeft i.e. de mindere kwaliteit bij snel bewegende opnames, neem ik aan dat het kwaliteitsverlies vooral te maken heeft met omzetten van interlaced (50i) opnames naar een progressief eindbestand (25p).

Stellen dat mpeg4 kwalitatief beter is dan mpeg2 is wat kort door de bocht.

Naast interlaced vs progressief en uiteraard de resolutie zijn er nog verschillende andere factoren die invloed hebben op de beeldkwaliteit, zoals de gebruikte compressie codec (AVCHD ofte H264, MPEG-2, MPEG-4 ...) en de bitrate.

Wat wil je trouwens met de geexporteerde bestanden doen?

Op TV (welk soort) bekijken, op de pc, op schijf branden, op youtube zetten? Ook het antwoord op die vraag kan bepalend zijn voor de te kiezen exportinstellingen.

Als je problemen zou hebben met het kopieren/plakken dan hoeft dat nog niet zo'n probleem te zijn, je kan nl. de eerder voorgestelde exportinstellingen kiezen ongeacht de projectinstellingen.

Je mag er ook vanuit gaan dat de beeldkwaliteit op een TV altijd beter zal zijn dan wat je op de pc ervaart.

Waarom mpeg2 en geen mpeg4? Omdat (tenminste in Studio 15) mpeg-4 HD export enkel progressief (HD1080p) kan zijn met een bitrate van maximaal 12000kbps terwijl je opnames interlaced zijn en 17000kbps.

Bij mpeg2 daarentegen kan je kiezen voor HD1080i (interlaced) met een bitrate tot wel 50000kbps. Omdat je opnames 17000kbps zijn heeft het echter weinig zin om bij exporteren voor een hogere bitrate te kiezen. De kwaliteit zal niet beter worden en het gexporteerde bestand alleen maar groter. 

Als je voor MPEG-2TS (*.mts) gaat heb je het (eventuele) voordeel dat je de H264 codec gebruikt en dat is dezelfde als die waarmee je camera de opnames gecodeerd heeft. Bovendien kan je dan ook 17000kbps als bitrate instellen. 

•  12-31-2014, 16:09 659096 in reply to 658996

OK, Paul, nogmaals dank voor de hulp.

Ik ga nu eerst de feestdagen laten passeren, en  dan erin vliegen.

Dat kopiëren is geen probleem, maar wel wat omslachtig in Pinnacle:

je kan slechts 1 project te gelijk openen.

Maar geen gezeur, we gaan er voor ...

Ik wens U een prettig eindejaar en een voorspoedig 2015

Tot ziens

•  01-06-2015, 20:24 659799 in reply to 659096

Hallo Paul,

Ik hoor je al denken: hier hebt ge hem weer ...

Ik heb een aantal filmfragmenten omgezet naar Mpeg 2 zoals je had uitgelegd,

en op een usb-stick gezet.

Op m'n laptop is er geen enkel probleem, maar als ik ze wil weergeven op m'n flatscreen

(usb-stick (exFat) in usb-aansluiting) dan kan deze ze niet lezen.

Mijn flatscreen: Panasonic TX-L42DT50E

Mijn vorige mpeg4 files kon hij wel afspelen, en mpeg2 zou toch ook geen probleem mogen zijn

Wat heb ik nu weeral vergeten of verkeerd gedaan ?

•  01-06-2015, 21:09 659812 in reply to 659799

Betreft: Re: Pinnacle Studio 15: verschil in beelden per seconde

Kijk eens op pagina 101 van de handleiding van je TV.

Je zult dan zien dat jouw TV niet de extensie  .mpeg2 zal herkennen als een geldige container.

Kies een andere container  die wel mogelijk is en die je zelf kunt maken. 

•  01-06-2015, 21:16 659815 in reply to 659799

Ik denk niet dat je wat verkeerd hebt gedaan, anderzijds zou het mij verwonderen dat de mediaspeler van je Panasonic geen mpeg2 zou aankunnen.

Heb je toevallig een externe USB harde schijf die je aan je TV kan hangen? Probeer de mpeg2 dan daar eens naartoe te copieren misschien lukt het dan wel met de TV. 

•  01-07-2015, 18:43 659933 in reply to 659812

Re: Betreft: Re: Pinnacle Studio 15: verschil in beelden per seconde

Hallo "Keek2"

heb zonet de pagina 101 bekeken, ook 102

maar sorry, daar geraak ik echt niet uit.

Ik zie in de kolommen regelmatig de term mpeg2 staan, dus ...

Wat bedoel je precies met "kies een andere container"?

Kan de info in mijn post dd. 12-30-2014,9;28 helpen bij het antwoorden op deze vraag?

En Paul,

ik kan eventueel een ext. HDD aansluiten via usb,

en ook mijn laptop:

of via hdmi, of via wifi.

maar waar zit dan het verschil?

misschien gegevenssnelheid/verwerking ?

•  01-07-2015, 23:16 659971 in reply to 659933

Betreft: Re: Betreft: Re: Pinnacle Studio 15: verschil in beelden per seconde

hufotronics:

maar sorry, daar geraak ik echt niet uit.

Ik zie in de kolommen regelmatig de term mpeg2 staan, dus ...

Wat bedoel je precies met "kies een andere container"?

Als je dat niet snapt lijkt het me ook teveel om dat hier uit de doeken te doen, maar het komt erop neer dat de mpeg2 HD video, en in dit geval ook de audio, anders verpakt moeten worden.

De extensie en dus het gedeelte van de bestandsnaam na de punt  wordt niet geaccepteerd door de mediaspeler van jouw TV als geldige container(=verpakking).

Dat kan wel gewijzigd worden, maar je kunt beter de 2e optie, die Paul gaf, kiezen.

Ten eerste omdat je dan dichter bij je oorspronkelijke bestand blijft en ten tweede omdat de extensie .mts wel wordt geaccepteerd door die mediaspeler.

Die bestandsextensie .mts betekent overigens Mpeg Transport Stream, waarin je video en audio verpakt worden.

Video die gecodeerd( =gecomprimerd) wordt met de H.264 codec en die codec is gelijk aan die van je bronbestanden. 

•  01-08-2015, 19:49 660061 in reply to 659971

Re: Betreft: Re: Betreft: Re: Pinnacle Studio 15: verschil in beelden per seconde

Sorry Keek2 dat ik zo'n sukkelaar ben...

Maar als je  zegt "maar je kunt beter de 2e optie, die Paul gaf, kiezen, bedoel je dan als uitvoerbestand: Mpeg-2 TS > AVCHD met bitrate 17000 kbps ?

•  01-08-2015, 20:03 660066 in reply to 660061

Klopt.
  •  01-08-2015, 20:09 660068 in reply to 660061

hufotronics:

Sorry Keek2 dat ik zo'n sukkelaar ben...

Zijn niet mijn woorden, maar als je daar meer van wilt weten zou je eens bij Wikipedia kunnen gaan zoeken.
    Het zijn jouw woorden en uit je reacties blijkt dat je gewoon niet weet wat de vereisten in de handleiding betekenen.
    Hoe de diverse uitvoerbestanden bij Pinnacle worden genoemd weet ik niet, maar ik bedoelde dit:

plemmens:

Als je voor MPEG-2TS (*.mts) gaat heb je het (eventuele) voordeel dat je de H264 codec gebruikt en dat is dezelfde als die waarmee je camera de opnames gecodeerd heeft. Bovendien kan je dan ook 17000kbps als bitrate instellen.  
  •  01-10-2015, 9:55 660260 in reply to 660068

Ok, heb zonet de test gedaan:

project omgezet naar mpeg2-TS, op usb-stick gezet en afgespeeld op m'n flatscreen.

resultaat: FANTASTISCH !!

Jullie hebben mij enorm geholpen, waarvoor duizendmaal dank !!

Het beeld lijkt me zelfs beter op mijn laptop: ik zie geen streepjes meer in voorbijschuivende objecten.

Ook m'n blu-ray speler aanvaard dit type (ook een Panasonic, met een frontale usb-connector)

Ik heb alleen nog een 3-delige vraag;

1) is dit file-type voldoende "universeel"? kan ik dit gebruiken op andere apparaten gebruiken (bv. bij familie en vrienden) (op usb-stick)

2) kan ik dit na opslaan aldus, eventueel invoegen in een nieuw project om daarna te branden op een dvd, en af te spelen op een dvd-speler? (kawliteit? bestandsgrootte?)

3) is het misschien aangeraden om de opname-instelling van m'n camera te wijzigen van "i" naar "p" om al die problemen te vermijden? ik heb zelfs een MPEG4 mogelijkheid (opnieuw kwalitiet? bestandsgrootte?)

Nogmaals dank jongens

En:

jawel, dat van die sukkelaar zijn wel degelijk m'n eigen woorden. Zelfs als Antwerpenaar (waarvan men zegt ...) probeer ik bescheiden te blijven ... :-)

•  01-10-2015, 20:16 660361 in reply to 660260

Betreft: Re: Pinnacle Studio 15: verschil in beelden per seconde

hufotronics:

1) is dit file-type voldoende "universeel"? kan ik dit gebruiken op andere apparaten gebruiken (bv. bij familie en vrienden) (op usb-stick)

Meer universeel, ook voor smartphone, tablet, ed. is mp4. Is simpel, zeer snel en met behoud van dezelfde kwaliteit met kleinere bestandsgrootte te maken met  Handbrake, door je gemaakte film daarmee te laten omzetten. Omdat je tot nu interlaced hebt gefilmd raad ik je aan progressief (25p of 50p) te filmen of heel goed de handleiding vanHandbrake te lezen hoe je het beste kunt deïnterlacen.

Met Handbrake kunt je voor elk formaat scherm een heel goed bestand maken met de beste verhouding kwaliteit/bestandsgrootte die ik ken. 

]2) kan ik dit na opslaan aldus, eventueel invoegen in een nieuw project om daarna te branden op een dvd, en af te spelen op een dvd-speler? (kawliteit? bestandsgrootte?)

Hangt er van af met welk doel je dit wilt doen, bij DVD houdt je slechts een kwart van de resolutie over omdat een DVD S(tandaard) D(efinitie) heeft i.t.t je videobestanden die HD zijn.

Maar het kan natuurlijk altijd. 

3) is het misschien aangeraden om de opname-instelling van m'n camera te wijzigen van "i" naar "p" om al die problemen te vermijden? ik heb zelfs een MPEG4 mogelijkheid (opnieuw kwalitiet? bestandsgrootte?)

Het is mij niet duidelijk wat je met al die problemen bedoelt, maar in z'n algemeenheid heeft p een betere beeldkwaliteit, met als op dit moment een maximale framerate van 50p (PAL=o.a. Europa) of 60p (NTSC= o.a. America) voor gewone videocamera's.

Die 50p zal ook in de handleiding van je camera de beste kwalitei worden genoemd. 

•  01-12-2015, 18:46 660568 in reply to 660361

Ok, heren, ik denk dat ik momenteel verder kan.

Ik dank jullie hartelijk voor de hulp, en misschien, wie weet, krijg ik in de toekomst wel een volgende vraag, en kom ik nog eens terug naar dit forum.

Nog veel Pinnacle-plezier, en tot wederhoren.

Vriendelijke groeten

•  09-12-2018, 8:51 770835 in reply to 660568

Hallo, ik nog eens een keertje, na lange afwezigheid op dit forum.
    Hopelijk gaat het jullie allemaal goed.
    Maar ik zou hier niet terug zijn, als ik niet (alweer) met een probleempje zit.
    Jullie hebben mij enorm geholpen in 't verleden met deze thread, bij het omzetten van m'n videofiles naar mpeg2-ts. Maar nu ...
    Mijn videofiles hebben een framesnelheid van 25 frames per seconde, en in hun mpeg2-ts versie ook dus. (zie de nodige info in deze thread)
    Tijdens een kort verblijf in Frankrijk, ben ik tijdens een activiteit gefilmd met een gopro on-board camera van de organisatie zelf. Op zich prachtige beelden in full HD mp4 video, frame 1920*1080, 14987 kbps. Maar de framesnelheid is 29 frames per seconde.
    Mijn "droom" is natuurlijk om dit filmmateriaal tesamen te kunnen gebruiken en "mixen" in mijn montageproject. Ik heb reeds een testje gedaan door een stukje van die 29 p s file te knippen en om te zetten naar mpeg2-ts, maar het resultaat was hierdoor, na film maken, een stotterend beeld bij het afspelen. Alsof "er iedere seconde 4 frames ontbraken". Zou deze denkwijze kunnen kloppen?
    En, de daaruit volgende vraag is nu natuurlijk: kunnen jullie me hiervoor een oplossing geven.

vriendelijke groeten vanuit Edegem

•  09-12-2018, 14:25 770845 in reply to 770835

Betreft: Re: Betreft: Re: Pinnacle Studio 15: verschil in beelden per seconde

Attachment: 1.png

Geen idee of Pinnacle zoiets kan, maar een beetje montageprogramma zou die 4-5 frames verschil op een goede manier moeten kunnen oplossen.
    Maar je kunt altijd het door mij in dit onderwerp eerder genoemde gratis Handbrake gebruiken om het bestand te converteren naar 25 frames per seconde vóór je het gebruikt in Pinnacle.
    Je kunt het dan ook gelijk omzetten naar een Mpeg2 bestand met de volgende instellingen van Handbrake:

•  09-13-2018, 14:11 770905 in reply to 770845

Re: Betreft: Re: Betreft: Re: Pinnacle Studio 15: verschil in beelden per seconde

bedankt voor de tip, Keek2
    Heb zonet even geprobeerd met  Handbrake. Het werkt, maar ik heb toch de indruk (op m'n pc) dat het beeld niet vloeiend is. Het lijkt hetzelfde te doen als met Pinnacle "film maken" in mpeg2-ts.
    Ik heb ook eens geprobeerd met VLC. Maar ook daar hetzelfde.
    Alsof "converteren" wilt zeggen: "haalt er gewoon een paar framekes uit, en 't is opgelost".
    Het is namelijk zo dat de on-board gopro gemonteerd stond op de racewagen die ik bestuurde. Dus de bewegende beelden gaan redelijk snel...
    Ik ben misschien te veeleisend...
    Zou er niet zoiets kunnen bestaan dat de originele file "opneemt", en er daarna een nieuwe file van maakt met de gewenste fps?

•  09-13-2018, 18:08 770920 in reply to 770905

Betreft: Re: Betreft: Re: Betreft: Re: Pinnacle Studio 15: verschil in beelden per seconde

Sorry, maar ik kan je niet verder helpen omdat ik Pinnacle al lang niet meer gebruik om verschillende redenen.
    Het programma dat ik gebruik heeft daar allemaal geen moeite mee en kan allerlei framerates en codecs in een project renderen tot hoogwaardige bestanden die op elk soort media (tot 4K) afspeelbaar zijn.
    Hou er wel rekening mee dat een PC scherm video anders weergeeft dan een TV.
  •  09-13-2018, 18:37 770925 in reply to 770920

Studio 15 dateert van 2011, de recente Studio versies kunnen diverse framerates en codecs perfect tot hoogwaardige bestanden renderen, ook 4k.  
  •  09-14-2018, 15:35 770958 in reply to 770925

Hallo Paul,
    Ja, de 15 is geen recente studio versie, maar m'n laptop is even oud.
    (samen gekocht)
    En zelf ben ik van 't principe: nieuwe software = nieuwe laptop.
    Dat heb ik met andere situaties mogen ervaren.
    Pinnacle is nu al lastig genoeg...

Mag ik uit je reactie concluderen, dat als ik met mijn 29 fps file naar iemand ga met een recente versie van studio, kan vragen om  de file te "converteren" naar 25 fps?

Nog even dit: is het misschien beter (indien mogelijk) om mijn eigen 25 fps files te converteren naar 29 fps? Dan is mijn probleem ook opgelost ...
    Vraag is: waar moet ie dan die 4 extra framekes gaan zoeken? 

•  09-15-2018, 13:50 770993 in reply to 770958

Om even terug te komen op m'n laatste reactie:
    Heb eens zitten nadenken: wat zou het resultaat zijn als ik mijn 25 fps files in een studio project zet met een setup voor 29 fps?
    m a w andersom werken dus...

Ik denk dat ik dat  ns ga proberen met een stukje

Page 1 of 2 (27 items)   1 2 Next >
View as RSS news feed in XML
Copyright © 2012 Corel, Inc.. Terms of Use | Privacy Policy