Forums
in > Search
Welcome to Pinnacle Systems - Forums Sign in | Join | Help

AVCHD smart render?

Last post 05-09-2014, 3:42 by plemmens. 10 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  04-23-2014, 17:28 630860

AVCHD smart render?

Onlangs ben ik overgestapt van Studio 15 naar Studio 17 Plus. Een van de redenen was, dat ik in de specificaties van Studio 17 Plus het volgende las:

• Maak sneller films met tot 10x snellere video rendering2

Ik maakte hieruit op dat nu ook smart render was geïmplementeerd voor AVCHD. Te meer, omdat in de voetnoot staat:

2Bij het bewerken van de video-indeling AVC (H.264) en bij het produceren van video in dezelfde indeling

Nu heb ik .MTS (H264) bestanden van mijn Sony camera, met een bitrate van ongeveer 10 Mbps, maar ik merk niet dat het renderen nu zo veel sneller gaat dan het in Studio 15 ging. Het gaat nog steeds met ongeveer 25 frames per seconde (ongeveer de afspeelsnelheid).

Ik vraag me daarom af, of anderen wel een veel snellere render snelheid hebben gezien.

Verder vraag ik me af hoe kritisch de voorwaarde is in de voetnoot, dat de te produceren video in dezelfde indeling moet zijn. Moet ik bijvoorbeeld exact dezelfde bitsnelheid instellen? Dat wisselt van de ene naar de andere opgenomen scene, dus dat is niet exact in te stellen. Ik meende dat smart render wel zo slim zou zin om geen video te produceren met een veel hogere bitrate dan de bron, maar als ik de standaard instelling van 16 Mbps gebruik, dan wordt het resultaat veel groter (zonder dat ik daar natuurlijk kwaliteit mee verbeter). Ik begin me af te vragen hoe ik smart render kan activeren, als het kan.

Je zou dan bij het exporteren een knopje willen hebben met "Exporteer in dezelfde indeling als de bron".

•  04-29-2014, 4:56 631354 in reply to 630860

Betreft: AVCHD smart render?

Hier heb ik geen antwoord gekregen, maar op het Engelstalige forum is wel wat discussie ontstaan, waaruit ik concludeer dat Smart Rendering eigenlijk alleen als reclame wordt gebruikt, maar in de praktijk niet werkt.
  •  04-29-2014, 5:25 631357 in reply to 631354

AVCHD smart render?

Het werkt wel maar de omstandigheden waarin het kan/zal gebruikt worden zijn zo strikt dat het in de praktijk zo goed als nooit beschikbaar zal zijn in het menu voor keuze van het type uitvoerbestand.

(Misleidende?) reclamestunt is een goede beoordeling. 

Wil je het effectief testen plaats dan één enkel MTS bestand op de tijdlijn en kies voor SMART.

Sorry dat ik hier niet eerder op gereageerd heb.

•  04-29-2014, 5:32 631358 in reply to 631354

Die discussie is hier ook al gevoerd direct na het uitkomen van versie 17.

Uitkomst was min of meer dat hier niet het smartrenderen wordt bedoeld zoals die term normalerwijze in videoland wordt gebruikt, nl. het rechtstreeks kopiëren van bron- naar doelbestand in een montage wanneer op dergelijke gedeeltes geen bewerkingen als effecten e.d. zijn losgelaten.

Bij AVCHD (MTS) bestanden kan dat ook niet,wanneer er ook maar 1 frame van het bronbestand wordt geknipt tijdens het monteren, laat staan andere bewerkingen.

Oorzaak is dat de compressie en daarmee de GOP structuur zo ingewikkeld is dat wanneer er iets aan de lengte of andere eigenschappen van een bronbestand wordt gewijzigd de info in de header van van het bestand niet meer klopt.

Die info is een wezenlijk deel van het videobestand bij AVCHD .

Alleen een volledig ongewijzigd bestand kan worden "gesmartrendert", maar daar heb je geen videoprogramma voor nodig omdat kopiëren met Windows hetzelfde doet.

Voor het aan elkaar plakken van ongewijzigde stukken AVCHD zijn op het WWW genoeg gratis progjes te vinden.

•  05-01-2014, 4:33 631565 in reply to 631357

plemmens:

Wil je het effectief testen plaats dan één enkel MTS bestand op de tijdlijn en kies voor SMART.

Dat heb ik geprobeerd, maar nog steeds krijg ik SMART niet aan de praat. Het verschijnt niet bij de mogelijke export types. 

•  05-01-2014, 14:38 631614 in reply to 631565

AVCHD smart render?

Attachment: Smart.jpg

Ik voeg even een screenshot bij waarop de te kiezen instelling te zien is.

Op de tijdlijn is een mts bestand, H264 gecodeerd met een bitrate 27MBit/sec.

Lukt die niet met het bestand van je camera?

Kan je eventueel een testbestandje ter beschikking stellen (via box.com of WeTransfer bv) zodat ik het hier eens kan proberen?

•  05-08-2014, 14:33 632154 in reply to 631614

Sorry, ik was een paar dagen weg, dus mijn reactie is wat vertraagd.

Nee, het lukt me niet  Het is wel de plaats waar ik zoek, maar de smart optie zie ik niet. Ook niet als mijn hele film-project bestaat uit een enkel ongewijzigd bestand.

Het betreffende bestand, dat rechtstreeks uit mijn Sony camera komt, staat hier.

Ik zie die optie trouwens ook niet als ik in de bibliotheek (library) bovenaan het scherm, rechts klik op het bestand, zonder het in een project te zetten en dan voor exporteren kies.

Als je iets bijzonders aan dit bestand ziet, dan hoor ik het graag. 

•  05-08-2014, 15:26 632158 in reply to 632154

AVCHD smart render?

Geen Smart hier met jou bestand.

Volgens mij zit het probleem in het feit dat je bestand niet full HD is.

Je opname heeft een resolutie van 1440x1080 pixels en is dus geen full HD.

Je camera kan full HD 1920x1080 aan.

Maak eens een testopname met die resolutie en dan zou het wel moeten lukken.

•  05-08-2014, 15:44 632161 in reply to 632158

Re: AVCHD smart render?

Ik heb eea nog eens wat uitgebreider bekeken en het lijkt er op dat niet de resolutie op zich een probleem is maar wel de combinatie met het geluidsgedeelte van de opname.

Op basis van testen met verschillende testbestandjes kom ik tot volgende conclusie:

1440x1080 in combinatie met stereogeluid is geen probleem = Smart ok

1920x1080 in combinatie met stereogeluid is geen probleem = Smart ok

1920x1080 in combinatie met 5.1 surround is geen probleem = Smart ok

1440x1080 in combinatie met 5.1 surround geeft een probleem = geen Smart

•  05-09-2014, 3:07 632184 in reply to 632161

Betreft: Re: AVCHD smart render?

Bedankt voor de analyse. Ik vind het wel een merkwaardig resultaat.
  •  05-09-2014, 3:42 632190 in reply to 632184

AVCHD smart render?

Niet te veel van wakker liggen zou ik denken want als één ding duidelijk is dan is het wel dat het praktisch gezien niet mogelijk is om een tijdlijn met AVCHD gecodeerde bestanden "Smart" te renderen.
View as RSS news feed in XML
Copyright © 2012 Corel, Inc.. Terms of Use | Privacy Policy