Forums
in > Search
Welcome to Pinnacle Systems - Forums Sign in | Join | Help

Beschikbare ruimte op DVD volgens Pinnacle...

Last post 03-08-2011, 7:45 by Sonnetje69. 16 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  01-02-2011, 8:54 443849

Ik sta op het punt mijn eerste gemonteerde film op DVD te gaan branden en loop tegen het volgende "probleem" aan:

Het project betstaat uit een aantal -oorspronbkelijk met een VHS recorder opgenomen- opnames. Volgens de tijdlijnweergave is de totale tijdsduur een kleine anderhalf uur. Als ik van mijn project een DVD image wil maken (voor een single layer DVD), dan is het volgens het programma niet mogelijk om dit in "beste kwaliteit" te doen, omdat er (denk ik) onvoldoende ruimte op een single layer DVD beschikbaar zou zijn. Met √§utomatische kwaliteit" is dit wel mogelijk, en Pinnacle geeft aan dat de Kwaliteit in dat geval 76% is.

Als ik voor de laatste instelling kies dan wordt er in totaal 2,7 GB aan data weggeschreven om mijn harde schijf. Dat vindt ik al raar, want er is 4,7GB op de DVD beschikbaar. Ruimte genoeg dus, zelfs met een Kwaliteit van 100% zou ik zeggen. Als de image daadwerkelijk brand op een DVD, dan blijkt de DVD inderdaad "slechts" ongeveer  2,7 GB aan data te bevatten.

Als test heb ik een image gemaakt waarbij ik aangegeven een DL DVD te gaan gebruiken. In dat geval wordt de image zonder probleem gemaakt in "beste (=100%) kwaliteit". Ook nu is de image weer slechts  2.7GB groot !(?) EN als ik deze image daarna met Nero op een SIngle Layer DVD wil branden, dan gaat dat zonder probleem.

Waarom "denkt" Pinnacle dat de image te groot is voor een single layer DVD? 

O ja, ik werk met Pinnacle Studio HD versie 14

•  01-02-2011, 11:35 443880 in reply to 443849

Re: Beschikbare ruimte op DVD volgens Pinnacle...

Een 1,5 uur durende DVD past inderdaad niet op een normale dvd in 100% kwaliteit. Ik meen dat ongeveer 68 minuten 100%-kwaliteit net past. Dat Pinnacle kiest voor de veilige kant van 76% klopt dus vrij aardig.

Hoe jij komt aan 2,7 GB aan data voor 1,5 uur video op 100%-DVD is mij een raadsel........ . Dit zou niet moeten kunnen Tongue Tied
    De bitrate bij 100% is 8500 kb/s.
    Een calculator vind je hier.

Je hebt het over een image branden. Je bedoelt waarschijnlijk de VIDEO-TS folder, niet het ISO-bestand. Of ?

•  01-02-2011, 14:58 443922 in reply to 443880

Betreft: Re: Beschikbare ruimte op DVD volgens Pinnacle...

Davilex:
    Hoe jij komt aan 2,7 GB aan data voor 1,5 uur video op 100%-DVD is mij een raadsel........ . Dit zou niet moeten kunnen Tongue Tied
    Dit kan heel prima omdat in Studio niet CBR maar VBR wordt gebruikt.
    Reden dat ik gebruikers altijd al aangeraden heb om in het geval van veel afbeeldingen en meer dan een uur lengte de methode te gebruiken die hier gebruikt is.
    Een image maken voor DL en dan daar een SL mee te branden en zo Studio een beetje te "foppen".

@ bushmaster
    Omdat Studio ook een soortgelijke bitrate calculator gebruikt, waarbij alleen gekeken kan worden hoe lang een project is en niet welk materiaal precies is gebruikt, komt daar de schatting uit zoals jij die ziet.
    Daarbij zit ook nog eens een marge van ruim 10 %.
    Waarschijnlijk heb je in dit project redelijk veel afbeeldingen gebruikt waardoor bij V(ariabele) B(it) R(ate) veel minder schijfruimte nodig is dan de schatting aangeeft.

•  01-03-2011, 0:35 443962 in reply to 443922

Zit het 'm daar in ..... .
    Ik las dat er VHS-banden ingelezen waren. Geldt dit grote verschil tussen CBR en VBR dan ook voor lage-resolutie-opnames? M.a.w., lijken VHS-opnames meer op still images wat data-gebruik betreft?

Bernd

•  01-03-2011, 2:24 443979 in reply to 443962

Betreft: Beschikbare ruimte op DVD volgens Pinnacle...

Dat lijkt me niet.
    Ik ken de analoog-digitaal converter niet die is gebruikt.
    Als die een beetje kwaliteit heeft dan is er naar een volledig beeld geconverteerd en dat heeft dan in een Pal project een normale PAL resolutie en dus ook bij het renderen naar Mpeg2.
    Alleen als er niet een beeld met normale Pal resolutie is gemaakt, heb je kans op zwarte randen en als die statisch zijn zullen ze voor een iets lagere bitrate kunnen zorgen.

Het is mijn ervaring dat vooral beweging verantwoordelijk is voor een verschil in bitrate.
    In een volkomen statisch beeld, zoals een niet-geanimeerde foto, zijn alle frames gelijk aan de volgende of de vorige.
    Gevolg is dan dat er weinig tot geen data nodig zijn om de verschillen met de vorige of volgende frames aan te geven wanneer de beelden worden gerenderd naar Mpeg2.
    Deze lagere bitrate heeft absoluut geen gevolgen voor de kwaliteit van het beeld.
    Daarom heb ik er ook nog steeds moeite mee, dat Studio voor de verhouding tot de maximaal mogelijke bitrate nog steeds de benaming "kwaliteit" gebruikt.
    Dit leidt tot veel misverstanden.

•  01-03-2011, 10:59 444088 in reply to 443979

Alvast bedankt voor de reacties, maar het is me nog steeds niet duidelijk. Nog wat info:

• Het maakt niet uit of ik een VIDEO_TS of een ISO maak. In beide gevallen is de hoeveelheid data ongeveer 2.7GB
    • Ik heb als test alle foto's, tekst en het menu eruit gehaald. Dit veranderd niets,

Blijkbaar "denkt" Pinnacle dat hij meer dan 4.7GB aan data gaat genereren. Hoewel dit in werkelijkheid slechts 57% van deze hoeveelheid is. En ik blijf het ook vreemd vinden dat:

• Voor een SL DVD er 2.7GB wordt gegenereerd (op 76% "kwaliteit")
    • Voor een DL DVD er ook 2.7GB wordt gegenereerd (op 100% "kwaliteit")

Vreemd....

•  01-03-2011, 11:32 444096 in reply to 444088

bushmaster:

Vreemd....

Hoeft niet.
    Je zegt alleen dat je van oorsprong VHS en dus analoge bestanden gebruikt.
    Met analoge bestanden kun je niet op een PC werken.
    Je hebt dus de bestanden gedigitaliseerd.
    Hoe en naar welk type bestand?
    Wanneer dat naar een Mpeg bestand met lage bitrate is, kan dat ook een verklaring zijn.
    Studio doet aan smartrenderen, vroeger alleen met de instelling "automatisch", tegenwoordig met alle instellingen.
    Dit betekent dat in dat geval de ooit gemaakte Mpeg bestanden worden gebruikt.
    Bij deze veronderstelling ga ik er van uit dat wel alles op de gemaakte DVD staat.
  •  01-03-2011, 14:20 444151 in reply to 444096

Om mijn VHS banden om te zetten ben ik als volgt te werk gegaan:

1. Ik heb de banden via een (professionele) VHS speler afgespeeld en het signaal (tulips) opgenomen op mijn Harddisk recorder
    2. De op deze manier opgenomen band heb ik (via dezelfde Harddiskrecorder) op een SL DVD gebrand
    3. De inhoud van deze DVD is vervolgens als mpg bestand op mijn PC gezet

Voor een op deze wijze overgezette film komt 1 uur aan opnames overeen met een mpg bestand van ongeveer 2GB groot.

Als het mpeg bestand een lage bitrate heeft (hoe kan ik dat zien?), hoe kan dat dan de verklaring zijn  voor hetgeen ik zie?

•  01-03-2011, 14:39 444160 in reply to 444151

bushmaster:

Voor een op deze wijze overgezette film komt 1 uur aan opnames overeen met een mpg bestand van ongeveer 2GB groot.

Als het mpeg bestand een lage bitrate heeft (hoe kan ik dat zien?), hoe kan dat dan de verklaring zijn  voor hetgeen ik zie?

Dit lijkt mij de verklaring te zijn.
    Wanneer je in Studio, uitgaande van een uur DV materiaal, een DVD in maximale kwaliteit (8500kbps) maakt zit je aan ruim 4 GB.
    Jouw video zal dus ongeveer een bitrate hebben van tussen de 4000 en 5000 kbps.
    Bij het DVD maken wordt dit "gesmartrenderd".
    Dit betekent hier rechtstreeks gekopieerd uit het bronbestand zonder rendering om de kwaliteit te bewaren.
    Alleen wat je wijzigt/bewerkt wordt opnieuw gerenderd.
    Wanneer het allemaal opnieuw gerenderd (lees gecomprimeerd) zou worden holt de kwaliteit achteruit.
    De bitrate van je bestanden en DVD (VOB bestand) kun je aflezen na een analyse met het gratis MediaInfo.
  •  01-03-2011, 14:40 444161 in reply to 444151

Even over jouw werkwijze, wat verwacht je als eind produkt. ?

VHS banden zijn al niet echt sterk in weergave, deze omzetten via een DVD recorder naar Mpeg 2  geeft al de nodige verliezen. Deze opnieuw bewerken door Studio zal het eind resultaat niet echt fraai worden. Zet je deze banden om via een analoog box rechtstreeks in Studio zal de kwaliteit stukken beter zijn, een AVI bestand die je dan krijgt is voor 1 uur ongeveer 12 GB.  De vraag is dan hoeveel banden moet je omzetten ?

Bij enkele banden ga dan voor inkorten project, ga voor "beste kwaliteit" dus ongeveer 68 minuten op de tijdlijn, en zonodig het project op splitsen in meerdere dvd's. Studio heeft voor mijn gevoel zijn speerpunt meer liggen op de lengte van de tijdlijn om de inhoud van een DVD te bepalen.

•  01-04-2011, 0:32 444228 in reply to 444151

Re: Betreft: Beschikbare ruimte op DVD volgens Pinnacle...

bushmaster:

Om mijn VHS banden om te zetten ben ik als volgt te werk gegaan:

1. Ik heb de banden via een (professionele) VHS speler afgespeeld en het signaal (tulips) opgenomen op mijn Harddisk recorder
    2. De op deze manier opgenomen band heb ik (via dezelfde Harddiskrecorder) op een SL DVD gebrand
    3. De inhoud van deze DVD is vervolgens als mpg bestand op mijn PC gezet

Oh, doe je dat zo ..... . Veel belangrijker dan de grootte van de video-files is de beeldkwaliteit op je tv. Hoe is die na al deze omzet-acties? Geeft de door Studio gemaakte dvd dezelfde kwaliteit als de originele videoband?

Bernd

•  03-02-2011, 23:53 457863 in reply to 443922

Studio foppen DL iso op SL DVD branden[:S]

Hoi Marten,

Al weer een tijdje geleden gaf jij de tip om Studio te foppen en zo toch een film van langer dan een uur in 100% kwaliteit op een SL DVD te branden. Missshien is jouw Studio ietsje flexibeler dan die van mij, want die van mij laat zich niet foppen.

Ik heb een film gemaakt van een vakantie met mijn ouders. De film bestaat uit 2 delen; een film van 1 uur en 23 minuten en een fotoshow van 24 minuten. Samen dus 107 minuten in totaal.

Ik heb zelf een multimediaplayer en brand dus geen DVD's meer. Vandaar ook dat ik voor een DL iso heb gekozen, omdat het voor de mulitmediaplayer niet uit maakt hoe lang de film duurt en de kwaliteit op die manier 100% is. Mijn ouders hebben geen multimediaplayer, maar ook geen DVD speler die DL DVD's afspeelt. Die tip van jou kwam dus prima van pas. Maar Studio blijft braaf doch hardnekkig aangeven dat het bestand (iets meer dan 5Gig) te groot is voor een SL en ik een DL moet gebruiken.

Hoe heb jij Studio weten te foppen? Iets in de instellingen? Nero liet zich ook al niet foppen.

Bedankt alvast voor je reactie!

•  03-03-2011, 1:29 457880 in reply to 457863

Betreft: Studio foppen DL iso op SL DVD branden[:S]

Sonnetje69:

Hoe heb jij Studio weten te foppen? Iets in de instellingen? Nero liet zich ook al niet foppen.

Bedankt alvast voor je reactie!
    Studio gebruikt een soort interne bitrate calculator.
    Maar omdat tegenwoordig de variabele bitrate voor het Mpeg2 bestand van een DVD standaard is in Studio, kan vantevoren nooit exact voorspeld worden hoe groot het bestand wordt.
    Dat is o.m. afhankelijk van het type beelden, veel/weinig beweging, stilstaand , etc.
    Die calculator houdt daarom een ruime reservemarge aan van dik 10%.
    Heb je ook nog veel foto's gebruikt dan is de voorspelling nog onjuister.

Mijn truc bestaat uit het aangeven bij de instellingen dat je een image voor een DL (8.5 GB) wilt maken en dan de lengte op de tijdlijn 10 % meer nemen dan Studio aangeeft.
    Die image brand je vervolgens op een SL DVD

Dat werkt ook maar globaal.
    Wil je een project dat meer dan 10% langer is toch in een zo hoog mogelijke kwaliteit op een SL zetten en zo dat de DVD maximaal wordt gebruikt, dan kun je het volgende doen.
    1. Maak met de instelling "automatisch" een image voor een DL DVD.
    2. Kijk hoe groot dat bestand is.
    3. Pas de bitrate aan met de instelling "aangepast" en laat de image opnieuw maken.
    4. Brandt die image op een SL DVD

Is de grootte bij punt 2 bv. 4,9 GB dan moet de bitrate met 1/6 van 8500 (max.bitrate van Studio)  verlaagd worden naar ca. 7000, meer dan genoeg nog voor een prima kwaliteit..
    (Er past ca. 4,2 GB op een SL DVD, 4,9 GB is 1/6 meer)

•  03-03-2011, 4:18 457900 in reply to 457880

Hoi Marten,

Fantastisch! Ik ga het uitproberen. Laat je wel weten of het gelukt is.

•  03-03-2011, 11:17 457989 in reply to 457900

Hoi Marten,

Net je tip uitgeprobeerd, maar helaas. Mijn bestand is 5,87 gig groot. Heb de biterate al teruggebracht tot 5000, dan zou er 114 minuten op een SL passen, maar zelfs dan 'zegt' Studio dat het bestand te groot is voor een SL DVD. De bitrate nog verder terugbrengen heeft geen zin, dan blijft er niets van de kwaliteit over. Geeft niet, het was het proberen waard. Ga de film en de fotoshow nu splitsen en apart branden, dan is het probleem ook opgelost.

Bedankt voor je uitleg!

•  03-03-2011, 11:35 457995 in reply to 457989

Attachment: 1.jpg

Sonnetje69:
     Mijn bestand is 5,87 gig groot. Heb de biterate al teruggebracht tot 5000, dan zou er 114 minuten op een SL passen, maar zelfs dan 'zegt' Studio dat het bestand te groot is voor een SL DVD.
    Wat Studio zegt is na het maken van de image voor een DL niet van belang.
    Het gaat erom hoe groot die image (Video-TS) is na het renderen met die 5000 kbps., al is bijna 2 uur natuurlijk wel vrij veel.
    Je moet dan ook niet met hetzelfde project gaan branden.
    Of een nieuw project in Studio met haast niks op de tijdlijn, kiezen voor het branden van een eerder gemaakte image en dan je image aanwijzen.
    Of nog liever een echt brandprogramma gebruiken, zoals het al eerder genoemde Nero.
    Daarbij de Video-TS toevoegen aan een DVD Video.
    Zie bijlage

•  03-08-2011, 7:45 459139 in reply to 457995

Hoi Marten,

Had al het een en ander met Nero geporbeerd, maar niet het gewenste resultaat. Geeft ook niet want het bleek dat de DVD-speler van mijn ouders toch DL's slikt. Heb wel wat probleempjes met het afspelen van de ISO op mijn eigen Full HD (100Hrz) tv. Het beeld is eigenlijik niet om aan te zien. Blokkerig en veel kamvorming. Maar open daar wel een nieuw topic voor.
View as RSS news feed in XML
Copyright ¬© 2012 Corel, Inc.. Terms of Use | Privacy Policy