Forums
in > Search
Welcome to Pinnacle Systems - Forums Sign in | Join | Help

overgangs flits

Last post 09-02-2008, 10:06 by plemmens. 18 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  08-05-2008, 12:33 218845

overgangs flits

Ik ben gek op een zachte overgang van het ene beeld naar het andere (combinaties foto en video scenes) en daarom werk ik in mijn films veel met de overgang “oplossing”  (zie overgangen pagina 1 - 2e overgang).

Bij sommige overgangen krijg ik tijdens het afspelen van de film een “flitsje”  te zien. Omdat het allemaal dezelfde overgangen zijn is het voor mij een vreemde gewaarwording dat bij de ene overgang wel- en bij de meeste overgangen geen "flitsje" te zien is.

Omdat ik hoofdzakelijk die ene overgang gebruik werk ik met selecteren van de beelden en klik dan op "rimpelovergang" waardoor in 1 keer een groot aantal dezelfde overgangen worden geplaatst.

Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen??? Of waar ik op moet letten?        Tongue Tied
  •  08-05-2008, 23:56 219005 in reply to 218845

Re: overgangs flits

Haal op de plaats waar een flits zit de overgang weg.
    Zoom sterk in op de plaats in de omgeving van de scene-overgang. (rek de tijdlijn dus uit)
    Speel het gedeelte in de buurt van waar de ene scene eindigt en de andere begint beeldje voor beeldje af. (onder het voorbeeldvenster vind je een knopje om dat te doen)
    Op de plaats waar de ene scene in de andere overgaat zit mogelijk een zwart gat van één of enkele frames. Het voorbeeld venster verstoont dan een zwart beeld gedurende één of meerdere frames. Een dergelijk gat veroorzaakt een zwarte flits. Om het op te lossen selecteer je alle scenes na het gat en sleep je ze naar links. Dit procédé herhalen voor elk(e) zwart gat/flits.

Een andere oorzaak kan zijn dat er bij automatische sceneherkenning een fout gemaakt werd en dat er een afwijking is van één frame. In dit geval hoort het laatste beeldje van een scene in feite tot de volgende scene, of ... wat ook kan, het eerste beeldje van een scene hoort in feite tot de vorige scene. (op de diverse fora worden heel wat gevallen gesignaleerd van scenedetectiefouten)
    Als je zoals hierboven beschreven de overgang weghaalt en het gebied rond de scenewissel beeld voor beeld afspeelt dan zie je het "achtergebleven" beeld in het voorbeeldvenster verschijnen.
    Om het op te lossen knip je het beeldje eraf (snijmesknopje gebruiken) en verwijder (delete toets) je het. 

•  08-06-2008, 3:01 219033 in reply to 219005

Plemmens: Dank voor de tip

Ik heb toch een beetje de indruk dat het niets met sceneherkenning te maken heeft omdat de flitsjes vaak tussen foto's zit, waarbij sceneherkenning niet van toepassing is. (dacht ik). Het is ook geen zwart "flitsje" maar een soort  witte storingsbalk die onderaan het beeld over de gehele breedte van het beeld, heel even zichtbaar is. Het lijkt op een storingsbalkje die ook wel eens op het TV toestel te zien is bij onweer.  Storm

•  08-06-2008, 4:03 219042 in reply to 219033

Betreft: Re: overgangs flits

Af en toe loop ik ook tegen dit probleem aan. Ik heb me overigens nooit afgevraagd hoe het komt. Ik volg eigenlijk de werkwijze die Leon aangeeft. Ik delete gewoon de overgang voorafgaande aan de scene/foto. Verwijder vervolgens een paar frames aan het begin van de scene (of foto). Plaats de overgang weer terug en het probleem is opgelost.

Met vrgr Sijtze

•  08-06-2008, 4:32 219048 in reply to 219042

Re: Betreft: Re: overgangs flits

Sijtze, dank voor je reactie.

Ik heb inderdaad bij een aantal van die flitsen de overgang weggehaald en opnieuw geplaatst of een geheel andere overgang geplaatst, waarmede inderdaad op die plek het probleem was opgelost. Maar ja ik ben zo'n eigenheimer die wil dan weten waar het probleem vanaan komt om in de toekomst dit probleem al bij voorbaat getackeld te hebben. Het is mij wel vaker gezegd: bij autoamtisering moet je niet teveel willen weten hoe fouten plaatsvinden. Gewoon zo oplossen zoals jij beschrijft en niet te veel verder onderzoeken.  Je raakt alleen maar nog erger gefrustreerd. Dank voor je ondersteuning Yes

•  08-06-2008, 11:38 219146 in reply to 219048

overgangs flits

Kan zijn dat het om een fout gaat die er in sluipt tijdens het achtergrondrenderen.

Probeer een keer alle tijdelijk bestanden voor alle projecten te verwijderen. Als je achtergrondrendering aan hebt staan worden alle overgangen/effecten nadien automatisch opnieuw gerenderd.

De kans is groot dat het dan wel goed gaat.

•  08-06-2008, 14:19 219208 in reply to 219146

Bliksemse Plemmers, hoe kom je op dat idee!     Idea

Ik ga morgen proberen. Ik ben jarig vandaag en heb niet veel aan mijn filmpjes kunnen doen.

Tomorrow - first thing 

•  08-07-2008, 0:14 219331 in reply to 219208

Gefeliciteerd met je verjaardag.

Ik hoop dat mijn suggestie werkt.

Wink

•  08-11-2008, 7:04 220491 in reply to 219331

Hallo,

Dit probleem heb ik ook regelmatig. Ik los het op de volgende manier op:

De scene aanklikken, naar clipeigenschappen gaan en iets korter of iets langer maken (een paar tienden van seconden). Bij mij wordt het hele probleem op deze manier verholpen. 

Groetjes,

Natasja

•  08-11-2008, 7:11 220494 in reply to 220491

Natasja.S:

....iets korter of iets langer maken (een paar tienden van seconden)

Maar dat heeft dan te maken met het feit dat er iets aan het begin of eind van die clip iets te zien is wat NIET in die clip thuishoort (frames van voorgaande scenes bijvoorbeeld). Scenes moeten nu eenmaal goed gesneden worden VOOR gebruik!

Hans

•  08-11-2008, 11:31 220573 in reply to 220494

Hallo Hans,

Jij pakt de stier bij de horens, ik heb ook dit probleem ervaren en bij mij had het te maken met het plak en knipwerk van frames. Af en toe ga je sneller dan goed is en blijft er een mini stukje van een frame staan daar plaats je een overgang overheen omdat dit frame zo klein is dat je het niet ziet.

In de regel plaatst het pinn programma deze overgang niet , voor je dat stukje verwijderd hebt. Echter bij een bepaalde maat van dit kleine stukje doet pinn dat wel en plaatst een normale overgang met een flits. De oplossing bij mij is: de overgang weghalen de tijdlijn extreem verlengen het frame weghalen en de overgang weer plaatsen.

Groeten,

Rob

•  08-19-2008, 0:10 223273 in reply to 220573

Re: Betreft: Re: overgangs flits

Natasja, Hans, Rob,

Dank voor jullie inbreng.Het probleem met mijn "flits" overgangen ontstaan alleen tussen foto's en juist niet tussen de video opnamen.

Mijn films bestaan uit een combinatie van videoopnamen en foto's. Alle foto's hebben een standaard tijdsduur van 6 seconden.

Dit probleem van "flitsovergangen" heb ik pas nadat ik op mijn huidige computer 11 plus heb geinstalleerd. Studio 9 Plus en 10 werkten op deze computer uitstekend, maar ik heb mij laten verleiden om de nieuwere versie 11 plus te kopen. En daarmee moet alles natuurlijk ook goed kunnen werken, zonder geflits van overgangen.

Jullie hebben het over frames inkorten. Dat video opnamen verschillende frames hebben kan ik begrijpen, maar bestaat een foto ook uit verschillende frames die je kunt inkorten? 

Heeft iemand nog suggesties?

P.S. Plemmers: ik moet dat nog uitproberen of het probleem wordt opgelost wanneer ik de tijdelijke bestanden weghaal. Terugkoppeling volgt. 

•  08-19-2008, 22:20 223690 in reply to 223273

Betreft: Re: Betreft: Re: overgangs flits

Welke versie van 11 ?

Zoontje heeft systeem gebouwd, wat zit er allemaal in ? (dus grafische kaart, Cpu, werkgeheugen e.d.)

Een foto kan je uitrekken of inkorten (verslepen op de tijdlijn, of scheermesje gebruiken). Frames wil niks anders zeggen zoveel beelden per seconden, aangezien een foto nu op de tijdlijn staat is het een onderdeel geworden van een video en wordt dus omgezet frames, eigenlijk niks anders dan veel de zelfde foto's naast elkaar. Inkorten heeft daarom ook geen zin bij foto's.

Welke overgangen gebruik je ?

•  08-20-2008, 0:48 223707 in reply to 223690

Re: Betreft: Re: Betreft: Re: overgangs flits

Leon,

Versie 11 plus 11.0.0.5082

grafische kaart: Jaxsin Sapp 256 D2X HD 2400 PRO HSKTDR

CPU: Int E6750 775 2666 Box 1333 4M

Werkgehuegen: 2Gb 800-433

Overgang: "oplossing" 2D overgangen 2e op pag. 1 

Bij Studio 11 liep alles prima. Problemen van de flits bij overgangen zijn pas na installatie van 11 Plus opgedoken.

Enige suggestie? en nog dank voor je reactie 

•  08-20-2008, 11:05 223924 in reply to 223707

Betreft: Re: Betreft: Re: Betreft: Re: overgangs flits

je kan deze update nog eens proberen:

http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/du/Products/Consumer+Products/Home+Video/Studio+Family/Studio+11+Support/Download+Sites/Drivers+-+Updates/Studio+11_1_2+patch.htm?mode=documents&Display=1

Anders een verse instal van studio 11, dus geheel opnieuw installeren.

Systeem heeft een Duo-core, zal dus redelijk snel zijn. Verwacht niet dat het in de hardware zit.

•  08-20-2008, 12:14 223950 in reply to 223924

overgangs flits

Het ziet er naar uit dat Pinnacle een oplossing gevonden heeft voor dit flitsprobleem.

Deze oplossing zou in de eerstkomende patch verwerkt worden.

Patch zou "binnen niet al te lange termijn" beschikbaar zijn.

Er is geen indicatie gegeven van hoe lang "binnen niet al te lange termijn" eigenlijk is.

•  08-20-2008, 13:29 223973 in reply to 223950

Paul, Hartelijk dank, waar haal je toch die kennis vandaan????? Indifferent

Inmiddels heb ik je eerdere suggestie opgevolgd zonder de gewenste resultaten. Ook heb ik alle overgangen weggehaald en weer opnieuw geplaatst, hiervan een inage laten maken maar tijdens het controleren van de VOB bestanden zaten er toch weer vele "flitsen" in. Ik zal dan toch op die patch moeten wachten of terugkeren naar mijn vertrouwde Studio 9 plus.

Nogmaals dank en tot ziens Yes 

•  08-20-2008, 14:01 223996 in reply to 223973

Wat het flitsprobleem betreft, o.a. hier.

Als je met Engels overweg kan vind je er zeker nog een aantal tips.

•  09-02-2008, 10:06 229491 in reply to 223996

Volgens dit bericht zou de actuele beta patch dit probleem oplossen.
View as RSS news feed in XML
About Us | Contact Us | Support | Dealer Login | Store Locator
Avid Technology, Inc. brands:
Avid | Digidesign | M-Audio | Sibelius

©2007 Pinnacle Systems, Inc. All Rights Reserved.All trademarks and registered trademarks are the property of their respective owners.Site content and product specifications are subject to change.  Privacy Policy |  Terms Of Services |   Environmental Policy