Goedemiddag Pinnacle liefhebbers,
Ik heb inmiddels een paar filmpjes gemonteerd met de nieuwe Studio 25 en ik kan niet zeggen dat ik er enthousiast over ben. Het komt vaak voor, dat er bij uitgave van nieuwe Studio's het e.e.a. aan mankeert.
Ik zal een aantal zaken die mij zijn opgevallen aanstippen:
Soms komt het voor dat ik moet stoppen met monteren tot de groene rendeerbalk is verdwenen, anders loopt St 25 vast. Dat heb ik niet eerder meegemaakt.
Na renderen door St 25 treed er tijdens de vervolgmontage vertraging op en wordt monteren onmogelijk. De enige remedie is opnieuw starten.
Gemaakte tekst staat niet, zoals gebruikelijk, boven de tijdlijn, maar eronder (buiten beeld). Dit was in St 24 ook al soms het geval. Simpel naar boven te verplaatsen, maar toch...
Foto boven tijdlijn, na schalen, niet meer te verplaatsen.
Video's of foto's rood gearceerd in beeld in de bibliotheek, wel te benaderen.
Na afsluiten en opnieuw opstarten standaard de vraag: 'Verder gaan met bewerken'? i.p.v. alles direct in beeld.
Vaker vast lopers dan bij vorige Studio programma's.
Er zijn dermate veel problemen v.w.b. montage dat ik steeds uitwijk naar St. 23 of 24.
Dat lijkt me toch niet de bedoeling. Er worden steeds nieuwe dingen verzonnen, maar het lijkt erop dat de 'standaard' montage zaken er de dupe van zijn. Ik begrijp dat je voor 125 euro geen wereld filmbewerkingsprogramma koopt, maar standaard dingen moeten wel goed werken. Dat is, wat mij betreft, nu niet het geval.
Let wel, ik ben een Pinnacle fan van het eerste uur omdat ik er al mee werk vanaf St 7! Kan er dan ook mee lezen en schrijven. Dat is ook hard nodig omdat ik vaak productie moet leveren, (inmiddels 2300 video's geproduceerd die op YouTube, Dailymotion en VIMEO staan). Ik heb ik geen tijd om te gaan zitten tobben omdat zaken niet goed werken.
Ik stuur bovenstaande tekst ook naar AVID.
Mvg.,
Roel van Deursen / videograaf