Forums
in > Search
Welcome to Pinnacle Systems - Forums Sign in | Join | Help

Gebruik externe harde schijf

Last post 11-06-2009, 9:13 by koningsjpc. 14 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  11-04-2009, 3:34 351393

Opgenomen filmpjes van digitale camera in albums en ook gemaakte films nemen zeer veel ruimte in beslag op computer. Wil deze allemaal op een externe harde schijf zetten omdat anders mijn harde schijf vol komt te zitten. Is dit mogelijk met Pinnacle Studio 12. Herkent Pinnacle die filmpjes op externe schijf als je over een tijdje die filmpjes weer wil bewerken of film opnieuw wil branden ? Wie heeft hier ervaring mee
  •  11-04-2009, 4:54 351405 in reply to 351393

Betreft: Gebruik externe harde schijf

Het is hierbij wel goed om een duidelijk onderscheid te maken tussen een videobestand dat gemaakt is via een project en een project zelf dat nog geen film(video) is.
    Zo te zien noem je het allemaal een filmpje.

Het is heel verstandig om in geval van een laptop al je  (gecapturede) videobestanden te bewaren op een externe schijf.
    je zou ze ook vandaar kunnen bewerken maar wil je op safe gaan dan is het verstandig vóór je een project start de te gebruiken bestanden even te kopiëren naar de HD van je laptop, mits daar voldoende ruimte is.
    Ik gebruik daar een aparte partitie voor zodat je altijd op die laptop kunt werken zonder de externe harde schijf mee te zeulen.

Probeer te voorkomen dat je bestanden verplaatst die je in een lopend project gebruikt, maak altijd een project af.
    Je kunt een project wel bewaren en in een later stadium verder bewerken als je de bestanden van die externe schijf weer op exact dezelfde locatie zet.

Ook voor de zekerheid capture ik altijd op een interne schijf en kopieer vervolgens naar extern om daar te bewaren.

•  11-04-2009, 9:33 351446 in reply to 351405

Bedankt Marten,

Dus het is van groot belang om de huidige locatie op laptop op te schrijven waar de opgenomen films vanaf digitale camera en de films die je gemaakt hebt staan.

Dan kan je altijd mocht het nodig zijn de filmpjes weer opslaan op die locatie op je laptop zodat je ze kan bewerken.

•  11-04-2009, 9:49 351450 in reply to 351446

Jeff1:
    Dus het is van groot belang om de huidige locatie op laptop op te schrijven waar de opgenomen films vanaf digitale camera en de films die je gemaakt hebt staan.
    Dat is alleen nodig wanneer je die bestanden al in een project gebruikt en daar mee door wilt gaan als je de bestanden hebt verplaatst naar je externe schijf.
    Heb je ze nog niet gebruikt dan maakt het geen bal uit waar ze staan en kun je ze via het album van Studio gaan opzoeken en gebruiken.
    Dan kan je altijd mocht het nodig zijn de filmpjes weer opslaan op die locatie op je laptop zodat je ze kan bewerken.
    Alleen als je ze in een bestaand project verder wilt gaan bewerken.
    Voor de rest maakt het niet uit.

•  11-04-2009, 22:08 351624 in reply to 351450

Maarten, wanneer je een film hebt gemaakt en je wil later een extra dvd daarvan branden kan je dan makkelijk een extra dvd branden, heb je daarvoor niet weer in Pinnacle aan de gang te gaan ?

•  11-04-2009, 23:59 351637 in reply to 351624

Jeff1:

Maarten, wanneer je een film hebt gemaakt en je wil later een extra dvd daarvan branden kan je dan makkelijk een extra dvd branden, heb je daarvoor niet weer in Pinnacle aan de gang te gaan ?

De Image die studio maakt is niks anders dan de inhoud van een DVD, Deze kan je later opnieuw "oproepen" via studio (tabblad 3) en er gelijk een DVD van branden. Het project zelf is dus niet meer nodig. Ook kan je via je brander software, Nero, Roxio e.d. een Kopie branden van deze image.

Andere optie is van deze DVD door Nero of Roxio e.d. een image te maken. Voordeel is dat de Image die je nu krijgt de naam kan geven van de DVD en alles zit netjes ingepakt in één bestand. Ook een klein voordeeltje is dat de bestanden ook wat kleiner zijn dan de inhoud van de DVD die door Studio gemaakt wordt. Deze image is opnieuw te branden via de zelfde software.

Werk je toch via studio, geef duidelijk een eigen Image map aan alleen voor dit project. zodat je ook weet wat de inhoud is, want alleen de  bestandnamen van een DVD zegt zo weinig. Dus bij maken van een DVD vraagt studio om een lokatie van deze Image. Maak een map met de naam van de DVD. Deze map kan je later via Studio opnieuw benaderen om vervolgens de Image opnieuw te branden. Deze map kan natuurlijk ook op een externe harddisk bewaard worden immers het staat geheel los van jouw project.

•  11-05-2009, 2:41 351673 in reply to 351637

Dus het kan eigenlijk geen kwaad om alles op externe schijf op te slaan.

Gemaakte film kan je altijd weer oproepen in Pinnacle en hier kan je makkelijk een nieuwe van branden.

Wil je danken voor je hulp

Vanavond ga ik alles overzetten

•  11-05-2009, 3:05 351677 in reply to 351637

Leon:
    Deze kan je later opnieuw "oproepen" via studio (tabblad 3) en er gelijk een DVD van branden. Het project zelf is dus niet meer nodig. Ook kan je via je brander software, Nero, Roxio e.d. een Kopie branden van deze image.
    Het staat mij niet meer helder voor ogen of dat ook zo was in Studio 10.
    Maar dat kan Jeff zelf ook even bekijken.
    In vroegere versies kon je alleen maar een image opnieuw branden binnen een bepaald project en je had ook geen vrije keus voor de locatie van die image. Voor het branden met een extern brandprogramma moest de image eerst worden opgezocht tussen de tijdelijke bestanden.
    Maar of dat nu S8, S9 of S10 was weet ik niet meer.

•  11-05-2009, 4:44 351695 in reply to 351677

Keek2:

Leon:
    Deze kan je later opnieuw "oproepen" via studio (tabblad 3) en er gelijk een DVD van branden. Het project zelf is dus niet meer nodig. Ook kan je via je brander software, Nero, Roxio e.d. een Kopie branden van deze image.
    Het staat mij niet meer helder voor ogen of dat ook zo was in Studio 10.
    Maar dat kan Jeff zelf ook even bekijken.
    In vroegere versies kon je alleen maar een image opnieuw branden binnen een bepaald project en je had ook geen vrije keus voor de locatie van die image. Voor het branden met een extern brandprogramma moest de image eerst worden opgezocht tussen de tijdelijke bestanden.
    Maar of dat nu S8, S9 of S10 was weet ik niet meer.

Hi Marten,

effe nog de handleiding bekeken van versie 10, inderdaad je hebt geen vrije keuze...Embarrassed, de image wordt inderdaad tussen de tijdelijke bestanden gedropt. Dan is de optie een image maken via een externe brandprogramma bij Studio 10 of lager de beste optie.

Dus DVD maken via studio 10 en als de DVD goed loopt, via een andere brandprogramma een image maken..

Of de image er tussen uit vissen........

•  11-05-2009, 5:14 351700 in reply to 351673

Jeff1:

Dus het kan eigenlijk geen kwaad om alles op externe schijf op te slaan.

Gemaakte film kan je altijd weer oproepen in Pinnacle en hier kan je makkelijk een nieuwe van branden.

Wil je danken voor je hulp

Vanavond ga ik alles overzetten

Overzetten van de ``alles`` heeft dus geen zin. Als je project klaar is en de DVD is goed en werkende !!,. kan je niks meer met Studio 10 doen.
    Alleen dus via een externe brandprogramma een image maken en deze bewaren om later een kopie te branden.

Sorry voor mijn eerdere opmerkingen, ben dingen door elkaar aan het halen, goed dat we Marten hebben.. Wink

dit is wel goed,

Andere optie is van deze DVD door Nero of Roxio e.d. een image te maken. Voordeel is dat de Image die je nu krijgt de naam kan geven van de DVD en alles zit netjes ingepakt in één bestand. Ook een klein voordeeltje is dat de bestanden ook wat kleiner zijn dan de inhoud van de DVD die door Studio gemaakt wordt. Deze image is opnieuw te branden via de zelfde software.

•  11-05-2009, 7:35 351740 in reply to 351700

Re: Betreft: Gebruik externe harde schijf

Ik beprijp dat het de bedoeling is om een extra copie te maken van een eerder gebrande DVD.

Waarom dat niet gewoon met Nero doen?

Met Nero een copie maken van een eerder gebrande schijf lijkt mij veruit de meest voor de hand liggende oplossing...

...of zie ik dat te simplistisch.

•  11-05-2009, 22:12 351892 in reply to 351740

Betreft: Re: Betreft: Gebruik externe harde schijf

Bedankt voor jullie hulp.

Gaat er mij om dat ik een goede back-up heb, heb nu die dvd's gemaakt, maar die hebben ook niet het eeuwige leven. Als ik over een jaar of 10 of 15 denk de kwaliteit van die dvd gaat wel erg achteruit, dan moet ik wel mogelijkheid hebben om een nieuwe te branden.

Als ik jullie berichten lees moet dat geen probleem zijn.

•  11-06-2009, 0:21 351901 in reply to 351892

Er al eens bij stil gestaan dat er over 10 of 15 jaar misschien geen DVD spelers meer te koop zijn en dat de DVD technologie vervangen is door iets waar nu nog helemaal geen sprake van is? Wink 
  •  11-06-2009, 2:46 351914 in reply to 351901

Of dat er geen PC's meer zijn waar een harde schijf op aan te sluiten is.

Ik zou dan de desbetreffende instellatie goed verpakken en opbergen, misschien is deze dan nog te gebruiken, over 10 of 15 jaar.

gr.  Arie  Hmm

•  11-06-2009, 9:13 351978 in reply to 351914

Of alleen usb-sticks.

Bij Misco is al een usb-stick van 128 GB te koop voor ca. € 669,-- excl. BTW.

Jan Konings

View as RSS news feed in XML
About Us | Contact Us | Support | Dealer Login | Store Locator
Avid Technology, Inc. brands:
Avid | Digidesign | M-Audio | Sibelius

©2007 Pinnacle Systems, Inc. All Rights Reserved.All trademarks and registered trademarks are the property of their respective owners.Site content and product specifications are subject to change.  Privacy Policy |  Terms Of Services |   Environmental Policy