|
|
Welke HDV camcorder te kiezen ?
Last post 07-05-2009, 1:51 by hansde. 21 replies.
-
07-02-2009, 0:51 |
-
anneke23
-
-
-
Joined on 08-11-2008
-
-
Posts 54
-
-
|
Welke HDV camcorder te kiezen ?
Dag forumlezers,
Gezien mijn PC systeem zou ik een keuze moeten maken om te filmen met een "HDV" camera, dus 1440x1080.(i of p?) Zie ook dit draadje http://forums.pinnaclesys.com/forums/thread/294718.aspx Maar zijn deze camera"s alleen met tape te krijgen of ook met andere opslag? En welke HDV camera's zou je me aanbevelen en waarom? Ik lees veel over de Canon HV 30 maar deze zou minder stabiel zijn.
met vriendelijke groeten, anneke
|
|
-
07-02-2009, 2:30 |
-
Keek2
-
-
-
Joined on 05-10-2007
-
Active Valley
-
Posts 5,050
-
-
|
Betreft: Welke HDV camcorder te kiezen ?
anneke23: Maar zijn deze camera"s alleen met tape te krijgen of ook met andere opslag?
Staat HIEREn welke HDV camera's zou je me aanbevelen en waarom? Ik lees veel over de Canon HV 30 maar deze zou minder stabiel zijn.
Kijk Hier eens. Vooral bij camcorder ratings van 2007-2008. Even geduld voor het laden van die pagina. Wat bedoel je met minder stabiel? Zie hier een betrouwbare test van die camera, die waarschijnlijk niet of nauwelijks meer te koop zal zijn in de zaken waar je het goedkoopst terecht kan. De HV40, vrijwel identiek, is de vervanger.
|
|
-
07-02-2009, 14:11 |
-
Davilex
-
-
-
Joined on 05-10-2007
-
De Wijk, Drenthe, NL
-
Posts 491
-
-
|
Re: Welke HDV camcorder te kiezen ?
Anneke,
Kijkend naar jouw pc zou ik niet gaan voor een AVCHD camera gaan. Het bewerken van dit HD-formaat zal niet soepel verlopen. Succes verder !
Bernd
|
|
-
07-03-2009, 1:24 |
-
anneke23
-
-
-
Joined on 08-11-2008
-
-
Posts 54
-
-
|
Keek2:
De HV40, vrijwel identiek, is de vervanger.
Maar Marten, de HV 40 is wel zo'n 950,00 euro :( een stuk duurder... Ik kan dus alleen kiezen uit tape camcorders en geen flash kaarten of andere opslag? Dan zijn er nog "maar" 2 camcorders beschikbaar (voor mijn systeem) Canon HV 30 of 40 beoordeling 8,2 zo'n € 800 en de Sony HDR-HC 9. zo'n € 875, beoordeling 8,7
Dankjewel voor je reacties, het helpt me echt beter te selecteren.
|
|
-
07-03-2009, 8:54 |
-
hansde
-
-
-
Joined on 06-22-2007
-
Studio 12 ultimate - Gelderland
-
Posts 27
-
-
|
Ik heb sinds een maand de Sony HDR XR 200Ve Met optical beeld stabilisatie. En hij is fantastisch.
Voor prijzen kijk een op www.kieskeurig.nl In sommige winkels is hij wel €400,- duurder dan hier wordt aangegeven. Somige internet winkels hebben ook een normale winkel met dezelfde prijs en een goed advies.
AVCHD verlangt wel een krachtige computer, maar Studio12 doet het ook op mijn 5 jaar oude HP laptop, ook al duurt het soms wel erg lang.
|
|
-
07-03-2009, 9:21 |
-
Keek2
-
-
-
Joined on 05-10-2007
-
Active Valley
-
Posts 5,050
-
-
|
hansde:
Ik heb vrijwel nog nooit van een gebruiker gelezen dat hij/zij zijn kortgeleden gekochte camera waardeloos vindt. Daarom zeggen de beoordelingen van Kieskeurig ook zo weinig. Beter is het om onafhankelijke tests te lezen die volgens een vaste standaard zijn uitgevoerd.
|
|
-
07-03-2009, 9:43 |
-
plemmens
-
-
-
Joined on 04-11-2007
-
Belgium - Man do I love SmartSound
-
Posts 10,529
-
-
|
Re: Welke HDV camcorder te kiezen ?
Anneke,
Kies aub niet voor een AVCHD camera. Om enigszins vlot met de opnames van een dergelijke camera te werken zou je er meteen ook een nieuwe pc moeten bij gaan kopen. Volg het advies van Marten en ga voor een HDV camera met bandjes.
Als je de Canon HV 40 wat duur vindt neem dan de Sony HC9.
Ik heb een (verre) voorganger van de HC9, nl. de HC3 (toen 1600,-€) , ben daar na meer dan 2 jaar nog zeer gelukkig mee en kan me niet voorstellen dat de HC9 "slechter" zou zijn.
|
|
-
07-03-2009, 9:43 |
-
anneke23
-
-
-
Joined on 08-11-2008
-
-
Posts 54
-
-
|
Hallo Hans,
Dat je dat aangedurfd hebt met je 5 jaar oude PC een AVCHD. Nu is jouw grafische kaart (8600) misschien wat beter dan die van mij? 512 MB? Op mijn oude laptop zit een Geforce FX Go 5200, misschien is die wel beter dan die in mijn nieuwe PC? Is de HP pavilion zd 7228 ea ook 4,5 jaar oud.. Ik vind dat moeilijk te bepalen nl. Maar wil ook een teleurstelling voorkomen. En werk je met Pinnacle 12 plus of ultimate? Als alles langzamer werkt, vind ik dat niet zo erg, want na de koffie of eten koken is geen ramp. Als het maar wel werkt (AVCHD), want dan heb ik ook meer keuze qua modellen. Nu zal Marten zijn wenkbrouwen wel optrekken Met tape speel ik op safe...
|
|
-
07-03-2009, 10:27 |
-
A.v.O
-
-
-
Joined on 05-10-2007
-
Leiden NL
-
Posts 331
-
-
|
@Anneke, Laat je niet gek maken! Ik heb de HV30, en mijn PC bestaat op moment uit een P4 3ghz. Een video kaart geforce 9500 gt met 512 mb geheugen. Intern heb twee gig. Drie sata schijven. De enige bottelnek, die ik bij zie is je video kaart, omdat deze geen eigen geheugen heb. Daarom kan je tegen enkele renderings problemen aanlopen.
Soms gaat het wel enige tijd duren, maar dan ga ik op mijn andere computer verder met wat foto's montage, wat o.a. mijn andere hobby is.
gr. Arie 
|
|
-
07-03-2009, 11:15 |
-
Keek2
-
-
-
Joined on 05-10-2007
-
Active Valley
-
Posts 5,050
-
-
|
anneke23: Nu zal Marten zijn wenkbrouwen wel optrekken.
Klopt.  Maar als je m'n avatar goed bekijkt zie je dat die bijna standaard opgetrokken zijn. Ben nl. al meer dan 40 jaar, met overigens zeer veel genoegen, getrouwd met een vrouw die ook veel gevoeliger is voor verkooppraatjes en gladde marketing dan voor argumenten.
|
|
-
07-03-2009, 13:54 |
-
anneke23
-
-
-
Joined on 08-11-2008
-
-
Posts 54
-
-
|
Hallo allen die op mijn vraag gereageerd hebben Ik moest even lachen om Marten's antwoord  Ik ben blij met jullie meningen want jullie hebben ervaring en bij de verkopers in de winkels heb ik soms mijn bedenkingen! Ook de toelichting op mijn videokaart zet me aan het denken en die zal ik misschien moeten aanpassen voor een zwaardere, hoewel hij tot 1407 mb kan.... staat in de beschrijving.
Maar hoe komt het dan dat er zo weinig camcorders met bandjes zijn (2) en er zoveel (100en) met allerlei andere opslagsoorten en harde schijven, waardoor je de bomen niet meer ziet in dit oerwoud van materie. Bij kieskeurig staat: Speelt u vaak computerspellen of gebruikt u de PC om digitale beelden te bewerken, dan kunt u het beste kiezen voor een Mainstream-processor. Draait u echt zware applicaties, of veel applicaties tegelijk dan is een High End-processor een aanrader
|
Mainstream |
Pentium Extreme Edition Pentium Dual-Core Pentium D Pentium 4 Extreme Edition Pentium 4 |
Athlon |
|
High End |
Core 2 Duo Core 2 Quad |
Athlon 64 FX Athlon Dual-Core |
|
Ultra High End |
Core 2 Extreme |
Phenom |
|
met vriendelijke groeten, anneke ps: vandaar dat ik koos voor een Core 2 duo (High End) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
07-03-2009, 14:29 |
-
Keek2
-
-
-
Joined on 05-10-2007
-
Active Valley
-
Posts 5,050
-
-
|
Anneke,
Voor prijzen moet je op Kieskeurig kijken, hoewel veel goede speciaalzaken daar niet op voorkomen terwijl wel ze goedkoper zijn. Ik heb daar wel een mening over maar die is hier niet belangrijk, maar het heeft allemaal met geld te maken. De meeste mensen die een reaktie of beoordeling op Kieskeurig plaatsen zijn over het algemeen mensen die een video rechtstreeks bekijken of op DVD branden, maar dat is echt iets anders dan video bewerken. Dat je haast geen HDV camera's ziet is omdat de gemiddelde consument niet aan videobewerking doet, maar z'n opnames vanaf de camera of vanaf DVD bekijkt. Dat is 90 -95 % van de kopers van een videocamera. Met die gegevens in je achterhoofd moet je de beoordelingen, commentaren en achtergronden daar bekijken.
Wil je iets meer dan moet je specifieke forums bezoeken, zoals deze, waarop je vaak andere meningen en info leest, hetgeen je begrijpelijk in verwarring kan brengen.
Als de info hier gegeven niet binnen 1 of 2 dagen weersproken wordt kun je er vanuit gaan dat die info 100% korrekt is.
Nu kan ik je wel vertellen dat ik ook een Canon HV30 heb, na 1,5 jaar zoeken en vergelijken, maar ik vind een persoonlijke mening nooit doorslaggevend. Vandaar dat het wel in mijn verborgen profiel staat maar niet in mijn handtekening. Ik ben er voor om objectieve informatie te geven vanuit onbestreden bronnen. Dat heb ik gedaan en hoop dat je er jouw voordeel mee doet. Verwacht van mij niet dat ik zeg wat je moet doen. Dat bepaal jezelf aan de hand van alle informatie.
NB. Al eerder heb ik aangegeven dat HD videobewerken op jouw huidige PC niet van een leien dakje zal gaan, maar op zich wel mogelijk moet zijn als HDV met veel geduld, waarbij vooral het ontbreken van een echte videokaart met eigen werkgeheugen een bottle-neck zal blijken te zijn.
|
|
-
07-04-2009, 0:55 |
-
anneke23
-
-
-
Joined on 08-11-2008
-
-
Posts 54
-
-
|
Keek2:
NB. Al eerder heb ik aangegeven dat HD videobewerken op jouw huidige PC niet van een leien dakje zal gaan, maar op zich wel mogelijk moet zijn als HDV met veel geduld, waarbij vooral het ontbreken van een echte videokaart met eigen werkgeheugen een bottle-neck zal blijken te zijn.
Dag Marten, Inderdaad zullen de meeste mensen het filmpje direct op de TV afspelen..daar heb ik nooit zo over en aan gedacht, maar je hebt (zoals altijd) wel gelijk.
Je hebt me echt overtuigd van het bandjes verhaal, maar hoe weet jij nu dat mijn videokaart geen eigen werkgeheugen heeft? Is er een site waarop je de kwaliteit van een videokaart kunt lezen? Welke kaart zou je me adviseren?..... om toch straks redelijk te kunnen werken. (Dat ze mij dit niet in de winkel hebben verteld......) Volgens mij zijn videokaarten best betaalbaar... Maar een overwaardering(kaart) heeft op mijn systeem heeft ook weer geen zin..Ik ben blij dat je mij hiermee kunt en wilt helpen/adviseren.Dankjewel met vriendelijke groeten, anneke
|
|
-
07-04-2009, 1:30 |
-
plemmens
-
-
-
Joined on 04-11-2007
-
Belgium - Man do I love SmartSound
-
Posts 10,529
-
-
|
Re: Betreft: Welke HDV camcorder te kiezen ?
Uit je handtekening:
NVIDIA Geforce 7050 VGA -256 (shared) maximaal 1407 MB Turbo cache.
Shared en Turbo Cache betekenen dat de kaart geen eigen geheugenchips heeft en derhalve aangewezen is op gebruik van een deel van het RAM geheugen van je PC.
De hoeveelheid die daarbij door de kaart bij het RAM weggehaald wordt varieert in functie van de behoefte en is in jou geval dus minimaal 256mb en maximaal 1407mb.
Jou pc heeft 3gb RAM, als de videokaart daar bv. op een gegeven moment 1gb van afsnoept dan blijft er 2gb over voor Vista en voor de andere toepassingen en dat is dikwijls te weinig.
Je PC (je besturingssysteem Vista dus) moet dan gaan "schipperen" en constant gegevens gaan tussenstockeren en van plaats gaan wisselen.
Studio gaat dat niet leuk vinden en gaat moeilijk doen en in het ergste geval zelfs vastlopen.
|
|
-
07-04-2009, 1:47 |
-
anneke23
-
-
-
Joined on 08-11-2008
-
-
Posts 54
-
-
|
Betreft: Re: Betreft: Welke HDV camcorder te kiezen ?
Dag Paul,
Dankjewel voor je wel heel duidelijke uitleg. Dus als ik een videokaart van bv 1 GB eigen geheugen neem, dan zit ik wel goed. met vriendelijke groeten, anneke
|
|
-
07-04-2009, 1:57 |
-
A.v.O
-
-
-
Joined on 05-10-2007
-
Leiden NL
-
Posts 331
-
-
|
Zoals ik dus eerder al vertelde de bottelnek is je video kaart. Een kaart met een eigen geheugen groter als 256 mb ( minimum eis )is altijd goed. suc6 Arie
|
|
-
07-04-2009, 4:15 |
-
Leon
-
-
-
Joined on 04-26-2007
-
Cuijk
-
Posts 2,274
-
-
|
anneke23:
Dag Paul,
Dankjewel voor je wel heel duidelijke uitleg. Dus als ik een videokaart van bv 1 GB eigen geheugen neem, dan zit ik wel goed. met vriendelijke groeten, anneke
Alleen jouw huidige video kaart is een onboard type, dus een vast onderdeel van het moederbord. Packard Bell is een heel eigenwijs systeem ten opzichte met toevoegen andere hardware.
Zowieso het uitschakelen van de bestaande video kaart is al moeilijk ivm met shared memory, wil je een andere video kaart zal je het systeem naar een "goede" Packard bell dealer moeten brengen en daar een andere kaart laten inbouwen zodat je dus ook de garantie hebt als het niet werkt. Om zomaar een kaart te kopen en deze zelf in te bouwen bij een Packard bell is dat wachten op problemen, die gasten hebben namelijk eigen hardware eisen.
Dus een advies van dit forum over video kaarten voor jouw systeem heeft geen zin, alleen inderdaad zorg dat de kaart een eigen video geheugen heeft van min 256 MB liefst 512MB
|
|
-
07-04-2009, 9:33 |
-
anneke23
-
-
-
Joined on 08-11-2008
-
-
Posts 54
-
-
|
Dag Marten, Hans, Paul, Arie en Leon,
Leon het is me nu helemaal duidelijk geworden!
Zijn vanmiddag naar de winkel gegaan (Dyn.B) en kunnen een zwaardere bv( 1 gb) zelf koelende videokaart laten plaatsen en een uitbreiding van het werk/interngeheugen van 1 gb. voor plm 125 en 20 euro. Daarmee zou alles goed moeten gaan...
Ook heb ik de Canon HDV30 "in levende lijve" gezien.....een juweeltje maar probeer een goedkopere winkel te vinden dan zo'n 850. Ze hadden hem aan een HD ready toestel gedaan waardoor je geen optimale weergave zag ipv een full hd tv. (dat vind ik dan weer zo dom van zo'n winkel )
Als 1 van jullie een leuk geprijsde winkel kent, dan hoor ik dat graag. gpuntalbersapestaartjechello.nl IK wil jullie allemaal heel erg hartelijk bedanken voor jullie adviezen, tips ed want nu weet ik waar ik aan toe ben en wat ik moet doen.
met vriendelijke groeten,
anneke
|
|
-
07-04-2009, 10:10 |
-
Keek2
-
-
-
Joined on 05-10-2007
-
Active Valley
-
Posts 5,050
-
-
|
Tenzij je een 64 bits besturingsysteem hebt heeft het bijplaatsen van intern geheugen niet veel zin. Zowel XP als Vista 32 bit kunnen niet meer dan 3 GB RAM geheugen behappen. Als je een videokaart met eigen geheugen plaatst is het ook zeker niet nodig omdat er niet meer gesnoept wordt door de grafische module op je moederbord.
Ik zie op dit moment geen goedkopere aanbieding voor de HV 40. De camera is net uit en vrij hot onder de gevorderde amateurs. De prijs zal na de vakantie wel zakken. Hopelijk voor jou is er iemand die nog wel een goed adresje met een goede prijs weet. Succes verder!
|
|
-
07-04-2009, 12:30 |
-
Leon
-
-
-
Joined on 04-26-2007
-
Cuijk
-
Posts 2,274
-
-
|
|
-
07-04-2009, 12:45 |
-
anneke23
-
-
-
Joined on 08-11-2008
-
-
Posts 54
-
-
|
Keek2:
Als je een videokaart met eigen geheugen plaatst is het ook zeker niet nodig omdat er niet meer gesnoept wordt door de grafische module op je moederbord.
Ik zie op dit moment geen goedkopere aanbieding voor de HV 40.
Oh Marten, wat kien van je, dat is een goede redenering! Ik heb 32 bits BS. Maar ik zoek liefst de HV30; in Zeist is hij 669 (helaas uitverkocht, maar krijg mail bij nieuwe aanlevering) en verder meestal zo'n 895. Dat scheelt wel erg veel he! Vandaar.
Nog voor alles bedankt he!!!! met vriendelijke groeten, Anneke
|
|
-
07-05-2009, 1:51 |
-
hansde
-
-
-
Joined on 06-22-2007
-
Studio 12 ultimate - Gelderland
-
Posts 27
-
-
|
Anneke
Ik zal even terug komen op mijn uitspraak fantastisch. Mijn film ervaring is ooit begonnen met super 8 film. 3 minuten rolletjes die moest je knippen en plakken. Mijn eerste video was een Fuji, waarbij je de recorder nog om de nek moets dragen. Van een Canon naar een Sharp Hi 8 naar een Sharp Digital Hi 8 en nu Full HD Sony met optical beeld stabilisatie. Die is gewoon Fantastisch..!! Heel Stabiel beeld scherp op een 40 inch scherm heldere kleuren, Goed beeld in het schemer donker (plaatselijke kermis) zeer snelle opstart (schermpje open en filmen maar) makkelijke data overdracht via USB 2 naar computer en PS3. Als je kort filmt, (zoals ik vaak doe voor mijn werk), dan hoef je niet te monteren en werkt AVCHD zeer snel en makkelijk(hoeveel mensen ken je in je omgeving, die een camcorder hebben en de video ook daadwerkelijk bewerken?). De bewerking op de laptop is traag, maar op mijn stand alone computer erg goed te doen. De video kaart is dan wel belangrijk zoals reeds aangegeven. Ruim een maand ervaring ( intussen ruim 45 uur film vergaard en 6 DVD'en 5 AVCHD DVD gebrand), maar hoeveel mensen hebben niet al jaren een camcorder en hebben niet meer dan 10 uur gefilmd.
Mijn verwijs naar kieskeurig is, omdat ik onlangs in een goede winkel was, waar maar een verkoper verstand van zaken had en de rest week end hulpen zijn. Het is dan vaak druk en je advies is niks meer waard dan bij b.v. Media markt. Sommige websites geven als je een gedegen offerte vraagd een veel duideijker advies is mijn ervaring en niet zelden een prijs verschil van € 300,- en meer.
Of je werkelijk een andere PC en of video kaart moet aanschaffen is dan ook afhankelijk of je naast het filmen ook daadwerkelijk vaak en veel wilt bewerken. En als het niet na behoren werkt, kun je altijd nog overwegen of je een andere Pc nodig hebt.
Verder niets dan lof over de adviezen van o.a. Keek2.
|
|
|
|
|