Leon:............., zal deze bewerking toch uitgevoerd moeten worden bij het maken van een bestand of DVD. Kan de videokaart dit niet aan zal hij het pas op dat moment melden, Staat achtergrond renderen aan tijdens montage kan dit probleem zich eerder voordoen, zodat het monteren al niet meer loopt.
Toch nog even en wat mij betreft een laatste reaktie omdat het anders te off-topic wordt.
Het lijkt mij toch niet de bedoeling van het achtergrond renderen om te kijken of je PC/videokaart het wel aan kan.
Monteren met een nonlineair edit programma als Studio heeft als eigenschap dat er altijd een voorbeeld wordt berekend hoe iets gaat worden in het uiteindelijke maakproces om te beoordelen.
Dat zie je dan tijdens het afspelen in het voorbeeldscherm.
Normaal gebeurt dit in een lage resolutie en het heeft m.i. alleen maar voordeel om zoiets in volledige resolutie via het achtergrondrenderen te laten doen als dit een bepaald doel heeft.
Bovendien heeft het alleen zin als je ook dat beeld in volledige resolutie gaat bekijken op je volledige of 2e scherm.
Zoals een bij een filter voor kleurbehandeling of i.d.
Een tweede reden voor achtergrondrenderen kan zijn als er iets alleen maar in 2 rendersesies (2-pass rendering) kan worden gemaakt.
Verder zou ik geen reden voor achtergrondrenderen kunnen bedenken.
Dit is dan ook in andere programma's niet aan de orde zoals in Studio, waar het voor veel fouten verantwoordelijk is en de PC extra belast tijdens de montage.
Daarom lijkt het mij eerder vastlopen te veroorzaken dan met die functie uitgeschakeld.
Dat bedoel ik met de woorden dat mij de logica ontgaat van jouw bewering.
Maar als ik het helemaal verkeerd zie hoor ik het graag.
In andere programma's kun je wel een stukje van de tijdlijn selecteren om te pré renderen, maar dit doe je alleen om het resultaat tussendoor op een full screen te beoordelen om zonodig correcties aan te brengen.
Dit bestand wordt vervolgens niet gebruikt in het uiteindelijke bestand.