Forums
in > Search
Welcome to Pinnacle Systems - Forums Sign in | Join | Help

DVD kwaliteit

Last post 06-25-2009, 11:52 by hansde. 5 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  06-24-2009, 10:14 317574

• hansde is not online. Last active: 03-11-2010, 8:35 hansde
    • Not Ranked
    • Joined on 06-22-2007
    • Studio 12 ultimate - Gelderland
    • Posts 46

DVD kwaliteit

Hallo

Ik heb een vraag over de juiste DVD kwalieit. Mijn Sony Hd kan 16Mbps genereren. Maar voor normale DVD lijkt me dat wat veel.

Als ik met studio 12 demo (morgen komt het origineel met UPS) een DVD brand met 8,5Mbps dan heb ik het idee, dat de beelden niet meer zo stralend kleurvol zijn. Ook lijkt het iets minder scherp. Let wel het is veel beter dan ik ooit gehad heb met mijn sharp DV, maar toch.

Wat mij opvalt is, dat wanneer een vriend van mij een kopie van een koop dvd maakt, dan ziet deze er net zo stralend uit als het origineel. Doe ik iets verkeerd, of is er iets fundementeel anders?

Als ik de film als AVCHD brand en op mijn PS3 afspeel, dan evenaart het aardig het origineel (kamera met usb via ps3 naar HD Samsung).

Het lijkt me toch, dat als je met een kopie van een koop dvd een vergelijkbaar superbeeld haalt, je dat toch ook met je eigen productie zou moeten kunnen behalen.

Hans

•  06-24-2009, 10:24 317575 in reply to 317574

Betreft: DVD kwaliteit

Dag Hans,

Volgens mij is het zo: Als je een DVD kopieert naar DVD, dan houd je dezelfde kwaliteit. Tenzij je natuurlijk van een DL DVD naar Single Layer gaat en bijvoorbeeld met DVD Shrink compressie toepast. Ik zie dan bij mij een blokkerig beeld op mijn HD Televisie. Vroeger viel dat niet op op mijn 64 cm beeldbuis...

Welnu, als je met HD video van je camera aankomt, is de kwaliteit geweldig. Wolvens de reclame (en ik onderschrijf dat) 5 x scherper dan gewone tv. Echter, als je dat terugbrengt naar dewone DVD kwaliteit verlies je die extra scherpte weer. Brand je echter naar AVCHD dan houd je die blu ray kwaliteit wel. Dus: Je eigen HD kwaliteit hmoe video branden naar blu ray of naar AVCHD. Op een DL DVD schijfje kun je 35-40 minuten AVCHD kwijt.

Ik hoop dat anderen het ook even lezen en mij corrigeren als ik onzin verkoop, maar ik denk dat dit aardig in de buurt kom.

•  06-24-2009, 13:03 317612 in reply to 317575

Je slaat de spijker precies op z'n kop, Eric.  Yes

Als aanvulling nog even voor Hans.
    hansde:
    Het lijkt me toch, dat als je met een kopie van een koop dvd een vergelijkbaar superbeeld haalt, je dat toch ook met je eigen productie zou moeten kunnen behalen.

Dat is absoluut niet te vergelijken.
    Professionele films worden met hele andere camera's geschoten en er worden heel andere DVD (Mpeg2)encoders gebruikt.
    Temeer daar meestal ook slechts een bitrate van 6000kbps wordt gebruikt, daaraan alleen al is te zien dat die bestanden kwalitatief veel beter zijn.
    Verlies niet uit het oog dat je ook niet data of BDMV op een DVD ( HD, AVCHD) kan en mag vergelijken met een Video DVD (SD, Mpeg2 tot max.8500kbps) om reden die Eric reeds gaf.
  •  06-25-2009, 8:59 317852 in reply to 317612

• Not Ranked
    • Joined on 06-22-2007
    • Posts 46

Bedankt Eric en Marten

Dat is dan duidelijk.

Maar toch jammer.

Mijn simpele ziel was in de hoop, dat de goede AVCHD bestanden voldoende moesten zijn om ook een heldere DVD te produceren.

Wie weet misschien is er iemand die ook daar een codec voor weet te produceren.

Op dit moement ben ik in ieder geval heel blij, dat ik AVCHD via mijn PS3 kan afspelen . Nog nooit zo'n mooi beeld gehad.

Nu snel Studio 12 Ultimate installeren (zojuist ontvangen).

Hans

•  06-25-2009, 11:38 317895 in reply to 317852

hansde:
    Mijn simpele ziel was in de hoop, dat de goede AVCHD bestanden voldoende moesten zijn om ook een heldere DVD te produceren.

Wie weet misschien is er iemand die ook daar een codec voor weet te produceren.

Dan heb je het toch niet helemaal goed begrepen.
    AVCHD beelden hebben HD resolutie en zo wordt het ook als BDMV op een DVD schijf gezet en dit kan niet met een DVD speler afgespeeld worden.
    Een Video DVD heeft als maximaal haalbare resolutie 720x576 pixels, dat is gemiddeld een factor 4 minder.
    Als je van een HD video een Video DVD wilt maken gaat de resolutie dus terug naar 720x576 pixels, dus 4 x minder gedetailleerd.
    Dat zie je en daar help geen andere codec voor.
  •  06-25-2009, 11:52 317901 in reply to 317895

• Not Ranked
    • Joined on 06-22-2007
    • Posts 46

Ok dan bedankt.

Intussen studio 12 ultimate geinstalleerd en de update.

Tot nu toe geen problemen.

Het eerste filpje geladen en bewerkt en het ziet er tot nu toe goed uit.

Groetjes (ik ga weer film klussen)

Hans

View as RSS news feed in XML
About Us | Contact Us | Support | Dealer Login | Store Locator
Avid Technology, Inc. brands:
Avid | Digidesign | M-Audio | Sibelius

©2007 Pinnacle Systems, Inc. All Rights Reserved.All trademarks and registered trademarks are the property of their respective owners.Site content and product specifications are subject to change.  Privacy Policy |  Terms Of Services |   Environmental Policy