Forums
in > Search
Welcome to Pinnacle Systems - Forums Sign in | Join | Help

Beeld en geluid lopen niet synchroon

Last post 08-22-2009, 9:12 by Keek2. 5 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  06-23-2009, 3:05 317242

Beeld en geluid lopen niet synchroon

Hallo medegebruikers Dazzle DVD Recorder,

Onlangs heb ik de Dazzle DVD Recorder gekocht om mijn oude video banden te kunnen opslaan zodat ze de tand des tijds kunnen doorstaan.
    Helaas lopen de beelden en het geluid niet synchroom (gelijk). Zo zie ik een man in zijn handen klappen en een aantal seconden daarna hoor ik pas het geluid.

Misschien heb ik mijn instellingen verkeerd staan

Video bron: Dazzle DVC 100
    Video invoer: Video Composite
    Video standaard: PAL
    Audio invoer: Dazzle DVC 100
    VHS invoer: Niet aangevinkt
    Video kwalitit Best in deze kwaliteit kan u medium maximaal 130 min video opnemen

Wanneer ik de band afspeel in de video op de normale TV dan loopt het beeld en geluid wel gelijk
    Wij leven in Nederland dus de video standaard is PAL?

Kan iemand mij uitleggen hoe het ka dat mijn beeld en geluid niet gelijk lopen?

MVG,
    Kristian01

•  07-01-2009, 1:20 319119 in reply to 317242

Re: Beeld en geluid lopen niet synchroon

Dit probleem komt regelmatig voor bij analoge tapes. Dit wordt veroorzaakt door slijtage. Als je het signaal door een dv camcorder zou voeren zul je dan ook zwarte flitsen in de film. Dit is een verloren beeld van de tape die vervangen wordt door een zwart frame. Normaliter, hoe ouder de tape hoe meer problemen bij opnemen.
    Stel je de analoge stroom voor als 2 elastiekjes. (een voor de video stroom en een voor de audio)
    Markeer beide elastiekjes op gelijke afstanden met streepjes. Tijdens het opnemen verlies je steeds een beetje informatie. (knip een klein stukje van een van de elastiekjes)

Als je nu beide elastiekjes tot dezelfde lengte uittrekt, zul je merken dat de streepjes niet langer met elkaar overeenkomen.
    Hetzelfde gebeurt met de audio/video die is opgenomen.

Je zou kunnen proberen dit op te lossen door de tape te copieren naar een nieuwe tape zonder het slijtage probleem maar dit is geen garantie. Het is dan beter om de tape in kleinere stukjes op te nemen zodat de desynchronisatie niet te ver kan op lopen en deze later in het bewerken proces samen te voegen.
    Ook kan je eens proberen om de opname kwaliteit lager te zetten.
  •  07-02-2009, 11:26 319585 in reply to 319119

Betreft: Re: Beeld en geluid lopen niet synchroon

Het kan ook veroorzaakt worden wanneer de datastroom niet snel genoeg doorgevoerd/ opgeslagen kan worden.
    Omdat de hoeveelheid data van de video veel groter is dan van de audio krijg je zg. "dropped frames".
    Dus missende videoframes terwijl de audiostroom wel volledig wordt verwerkt.
    Kan voorkomen bij tekortschietende doorvoorsnelheid bij bv. USB, omdat die bus gedeeld wordt door meerdere gebruikers of door opslag op een schijf die sterk gefragmenteerd is.
  •  07-03-2009, 3:43 319735 in reply to 319585

Re: Betreft: Re: Beeld en geluid lopen niet synchroon

Marten,

Ik had het niet beter kunnen omschrijven.
    Soms wil het trouwens ook wel een helpen om een ander USB poort te gebruiken op de pc. Het lijkt erop dat vaak de USB poorten aan de achterkant van de pc beter werken dan die aan de voorkant.

•  08-18-2009, 12:20 330521 in reply to 317242

Re: Beeld en geluid lopen niet synchroon

Ik wil laten weten dat ik net hetzelfde probleem herken.  Het is me nochtans wel al gelukt eerder en nu pas doet hij het elke keer opnieuw, bij eender welke video.  De videoband kan ik wel netjes laten afspelen in Pinnacle (12) en dan loopt beeld én geluid gelijk.  Van zodra ik op opnemen duw, begint het beeld te hakkelen én de klank ... zodoende dat beeld en klank één groot zooitje wordt.   Jammer...

•  08-22-2009, 9:12 331743 in reply to 330521

Betreft: Re: Beeld en geluid lopen niet synchroon

Dan is het wellicht handig om eens de harde schijf waarop je de video wilt opslaan te defragmenteren en voordat je met opnemen begint zoveel mogelijk op de achtergrond werkende programma's uit te schakelen en alle op dat moment niet nodige USB apparaten af te koppelen.
View as RSS news feed in XML
About Us | Contact Us | Support | Dealer Login | Store Locator
Avid Technology, Inc. brands:
Avid | Digidesign | M-Audio | Sibelius

©2007 Pinnacle Systems, Inc. All Rights Reserved.All trademarks and registered trademarks are the property of their respective owners.Site content and product specifications are subject to change.  Privacy Policy |  Terms Of Services |   Environmental Policy