Forums
in > Search
Welcome to Pinnacle Systems - Forums Sign in | Join | Help

Blauw uitroepteken

Last post 09-24-2009, 14:37 by Leon. 15 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  06-17-2009, 13:01 316025

Blauw uitroepteken

Vanwege een hardware-fout moest van fabriekswege een systeemherstel worden uitgevoerd op mijn desktop Vista met o.a. Studio Plus 10.8 .

Alle belangrijke data moesten in veiligheid worden gebracht. Zo ook de bewerkte filmdata-bestanden.

Zij stonden netjes gegroepeerd in een door Pinnacle opgezette mapstructuur, en de enig zichtbare > My Projects in C:\ .

Op mijn Externe harde schijf K:\ is ter gemakkelijke herkenning voor het terugzetten ook een map aangemaakt "My Projects".

Systeemherstel uitgevoerd en Studio Plus 10.8 weer opnieuw geinstalleerd onder Vista.

Even de Pinnacle mapstructuur op de C:\ schijf door Studio 10.8 laten aanmaken bij het wegschrijven van een testfilmpje onder Mijn Film.

Daarna mijn geparkeerde filmdata-bestanden naar C:\xxxx\My Projects teruggezet. Dus dezelfde station-letters gebruikt!

Toch accepteert mijn opnieuw geinstalleerde programma Studio Plus 10.8 deze film-files niet meer.

Ik krijg het ooit eerder bewerkte filmpje van 22 minuten keurig in de Tijdlijn, kompleet met geluid en overlays maar het afspelen in de Preview-mode

laat slechts de Overlays zien op een zwarte achtergrond . Het geluid komt ook goed mee.

Haal ik uit een Album naar keuze een frame over naar de eerder genoemde tijdlijn, dan volgt wel een goede weergave zonder uitroepteken.

Wat is hier aan de hand?

Heb gezocht naar gegevens over een door Pinnacle gebruikte / aangemaakte extra mappenstructuur, waarvan de Pinnacle-gebruiker misschien geen weet hoeft te hebben.

Niets gevonden. Vele fora afgestruind, knowledge-bases geraadpleegd, een support-chat met Pinnacle-USA beleefd; helaas zonder een oplossing.

Natuurlijk kan ik dit filmpje van 25 minuten opnieuw gaan editen; het is te overzien maar erg enthousiast ben ik nog niet. Wie weet wat daarna weer uit de doos komt.

Ik meen met het veilig saven naar de externe schijf en het terugzetten naar dezelfde stationsletter niets verkeerd gedaan te hebben.

Wellicht is er onder de forum-filmliefhebbers iemand die mij op het juiste spoor zet.

Bij voorbaat hartelijk dank.

Chris

•  06-17-2009, 14:07 316044 in reply to 316025

Betreft: Blauw uitroepteken

Misschien dat je eerst kun uitleggen wat je met filmdata bestanden bedoelt.
    Het door jou geschetste probleem lijkt veroorzaakt te worden door het ontbreken van de gebruikte video bestanden.
    Een project, waar je, naar het lijkt, een backup van gemaakt hebt, is niet genoeg.
    Dat bevat slechts verwijzingen naar videobestanden, titels, overgangen e.d.
  •  06-18-2009, 1:54 316147 in reply to 316044

Beste Marten, 

Met deze bestanden bedoel ik het stx-bestand (Studio 10 ikoon) en wat wordt aangeduid met MOD-bestand (Filmstrip-ikoontje).

Beide dragen de toegekende naam aan de bewerkte film.

Mvg

Chris

•  06-18-2009, 2:41 316153 in reply to 316147

Wat versta je onder Systeem herstel van Vista ??

IS dit terug zetten naar de fabrieks instelling ?

Of het systeemherstel van windows zelf ?

Eerste geval kan ook het probleem de externe harddisk zijn waar mogelijk de film op staat, als windows via een recover wordt terug gezet, zal windows mogelijk een ander station letter toekennen aan dit station, Studio zal dan nooit deze data vinden.

Kijk hier eens ook naar, dus kloppen de stations letters met de oude situatie ?

•  06-18-2009, 2:43 316154 in reply to 316147

Misschien kun je even een screenprint van de map, met daarin die bestandjes, laten zien want hier snap ik geen biet van.

•  06-18-2009, 4:51 316169 in reply to 316153

Beste Leon,

Het betreft een terugzetten naar de HP-fabrieksinstellingen met F11, dat HP ook Systeemherstel noemt.

Ik was hiertoe door hun min of meer verplicht uit te voeren om in aanmerking te komen voor vervanging onder garantie van een DVD-speler/brander. De nieuwe DVD-unit heeft dezelfde stationsletter behouden evenals uiteraard de C-schijf. De externe harde schijf had  de stationsletter K:\ en dat is ook zo gebleven.

Mvg

Chris

•  06-18-2009, 7:05 316188 in reply to 316154

Attachment: PinFiles.jpg

Beste Marten,

Separaat 3 screenspots verstuurd. Hoop dat ze bruikbaar zijn.

Mvg

Chris

•  06-18-2009, 10:42 316230 in reply to 316188

Waar haal je vandaan dat het MOD bestanden zijn?

Ik zie alleen de 2 projectbestanden per project.
    Vanaf Studio 10 bestaat een project uit 2 bestanden/mappen.
    Bestand 1 is het STX bestand met 0 kb inhoud dat alleen dient om het bestand te kunnen openen.
    Bestand 2 is een verder niet te openen map met de inhoud van het project.

Waarschijnlijk heb je een denkfout gemaakt bij het opslaan van de projecten.
    Je hebt die projectbestanden nodig plus de oorspronkelijke opnames.
    Die projectbestanden hebben voor wat betreft videoinhoud alleen verwijzingen naar de gebruikte videobestanden.
    Dat is het principe van Non Lineaire videobewerking, de oorspronkelijke bestanden blijven volledig intakt en in het projectbestand staan aanwijzingen om later aan de hand daarvan met de video bron opnames een nieuw videobestand te berekenen.

Je moet een melding gehad hebben bij het openen van het project dat Studio bepaalde bestanden niet kon vinden.
    Als je die opnames nog wel hebt kun je ze vervolgens aanwijzen, waarna je project weer kompleet is.

P.S. Je kunt per bericht maar 1 bijlage versturen.
    Wil je dus meerdere screenshots versturen dan moet je voor elk screenshot een bericht maken.

•  06-18-2009, 11:26 316235 in reply to 316230

Attachment: PS_Preview.jpg

Duidelijk verhaal.

Ik beschik nog over de oorspronkelijke videobestanden, die ik ook in het Album heb binnengehaald.

Zie het bijgesloten screenshot.

Toch is er nog iets dat gemist wordt om er een werkend geheel van te maken.

Is een her-installatie van 10.8 een oplossing ondanks dat de aanwezige scenes in het Album goed en werkend geaccepteerd worden in de timeline, wanneer ze opnieuw worden ingebracht?

Mvg

Chris

P.S. Ik meende bij aanklikken op zo'n file onder eigenschappen een aanduuiding MOD-bestand te hebben gezien.

Echter kan ik dit niet hard maken omdat het bij nader inzien niet zo is. Met excuses voor mijn fout.

P.S.2 Heb zojuist nog een testje gedaan door een bewerkte scene op de Tijdlijn aan te klikken en te vragen deze scene in het Album op te zoeken.

Wordt dan niet gevonden.

Mijn Album bevat dus kennelijk scenes van de film waarmee de film niet is bewerkt....

Mvg

Chris

•  06-18-2009, 12:56 316266 in reply to 316235

crifli:

Toch is er nog iets dat gemist wordt om er een werkend geheel van te maken.

Is een her-installatie van 10.8 een oplossing ondanks dat de aanwezige scenes in het Album goed en werkend geaccepteerd worden in de timeline, wanneer ze opnieuw worden ingebracht?

Mijn inschatting is dat na het herstel dit project nog weer is bewerkt en opgeslagen.
    Ik zie tenminste bestanden op de tijdlijn die wel herkend worden.
    Misschien omdat ze later zijn ingebracht of hersteld ?????
    Ik zou niet weten wat dan een herinstall van Studio 10 kan oplossen.

Mij lijkt het beste om de zwarte bestanden op de tijdlijn die het uitroepteken opleveren, te verwijderen om vervolgens de bedoelde scene of foto/ titelachtergrond vanuit het album in te voegen.
    Dit gaat natuurlijk niet op als dit er teveel zijn, dan zou ik het project opnieuw maken.

Je hebt nogal een lijst met projecten.
    Ik raad je aan  bij die projecten die nog niet geopend en weer opgeslagen zijn, in het geval van openen, niet de vraag van Studio om de bestanden aan te wijzen te negeren.
    Zorg er voor dat de gebruikte bestanden aanwezig zijn zodat je ze kan aanwijzen.

•  06-18-2009, 14:05 316284 in reply to 316188

crifli:

Beste Marten,

Separaat 3 screenspots verstuurd. Hoop dat ze bruikbaar zijn.

Mvg

Chris

Klopt dit wel, zie bij de zogenaamde "film ikoon" bestand staan en niet bestandsmap, moet toch een map zijn met inhoud...Confused

•  06-18-2009, 14:56 316298 in reply to 316266

In de opgestuurde screenspot staan inderdaad twee goed werkende scenes op de tijdlijn die als proef zijn binnengehaald binnen de rest van de bewerkte film, die dat niet doen.

Ik ga aan de hand van jouw opmerkingen eens rustig verder op zoek en bedank je voor je uitgebreide inzet mij verder te helpen.

Mvg

Chris

•  06-18-2009, 15:04 316300 in reply to 316284

Attachment: Image2.jpg

Hi Leon, 

Bij mij zie ik hetzelfde staan.
    Dat is het vreemde ook een beetje.
    Het is een bestand met daarin allemaal mappen en bestanden.
    Vandaar dat ik ook altijd spreek van bestand/map.
    Zie de bijlage, kijk eens wat er in zit via eigenschappen, zelfs bij een leeg project is die inhoud nog aanzienlijk.
    Het zijn allemaal overblijfselen van Liquid, op die architectuur is Studio verdergebouwd vanaf Studio 10.

•  06-23-2009, 6:57 317265 in reply to 316300

Heren forum-dienstverleners,

Het probleem is opgelost! De hint - tussen de regels door - dat er nog maar eens goed gezocht moest worden naar (voor Pinnacle) niet meer zichtbare bestanden heeft effect opgeleverd.

En zoals meestal is het achteraf niet moeilijk meer. Maar het heeft mij in ieder geval meer ervaring opgeleverd in het "Pinnacle-denken", dat afwijkend genoemd mag worden in vergelijking met het verplaatsen van bestanden in Word of Excel naar b.v. een externe schijf.

Iedere computer-gebruiker komt vroeg of laat voor een bepaald hardware- of ander probleem te staan waarbij maatregelen genomen moeten worden om waardevolle bestanden even elders te parkeren om ze later weer op te halen.

Ik wil hier niet beweren dat Pinnacle voor dit soort aangelegenheden zijn Help- en Ondersteuningsbestanden moet aanpassen, maar gezien het feit dat veel gebruikers o.a. Het Blauwe Uitroepteken inmiddels hebben ervaren en er niets over kunnen lezen in de directe programma-ondersteuning, geeft toch minstens wel te denken.

Storingzoeken in allerhande apparatuur hoorde tot mijn stiel en vereistte steeds een logische benadering van het probleem, daarbij geholpen door een basiskennis over de principieele werking van het betrefende systeem.

Mij is opgevallen dat er soms nogal begripsverwarrend wordt omgesprongen met Stx-file (=Bestand) en in Studio Plus 10 aangeduid met een 10-ikoon en onder Eigenschappen wordt aangeduid met "Document".

De filmbestanden met het grijze filmstrip-ikoon is een MAP (Engels=folder) maar onder Eigenschappen vrolijk aangeduid met "Bestand".

Zoek-opdrachten worden hierdoor bemoeilijkt. En zoeken in een Pinnacle-MAP, dat binnen Pinnacle niet kan, wordt hiermee een nog onduidelijker aangelegenheid.

Toch ben ik er in geslaagd mijn filmpje weer zichtbaar op orde te krijgen waarbij ik nu ook soepeltjes mijn externe-Harde schijf mee verhuis naar een andere computer, waar Studio 10.8 ook op staat. Op Computer A krijgt deze schijf de Letter K:/ en op Computer B de letter E:/ .

Het filmbestand dat is bewerkt/weeggeschreven onder K:/ wordt ook onder de letter E:/  bij Computer B weer teruggevonden, mits je maar duidelijk gehoor geeft aan de opkomende vensters binnen Pinnacle, die een bepaald bestand niet kan vinden. Dus niet wegklikken of eigenzinnig zijn: doen wat door Pinnacle wordt gevraagd!

Dit was de basis van mijn "Blauw Vraagteken-probleem". Het lag gewoon aan mijzelf. Je moet gewoon niet denken slimmer te kunnen zijn dan Pinnacle. Voorwaarde is natuurlijk wel, dat nog steeds beschikt kan worden over bestanden, waarmee je film eerder is opgezet. Waar niet meer is verliest ook  de keizer zijn recht.

Voor gebruikers met een zelfde probleem deze samenvatting:

Project openen

Project uit de Ikoon-10 reeks selecteren

Melding verschijnt: "Project X kan niet worden gevonden"

Pinnacle geeft aan welk bestand moet worden gezocht, b.v. MOV002.MOD

Geef dan binnen Windows een zoekopdracht hiernaar.

Indien gevonden: Klik dan op "Openen" en wacht rustig en geduldig af.

De Tijdlijn wordt na verloop van een paar minuten gevuld met de verloren gewaande en rijkelijke voorziene Blauwe Uitroeptekens voorziene film.

Je kan weer verder met Bewerken en kan bij vertoning van jouw Project er een "leuke"ervaring bij vertellen......

Mvg

Chris

•  09-24-2009, 12:38 340685 in reply to 316025

Re: Blauw uitroepteken

Hallo Chris; ben net zoals jij aan het struinen op het net  omdat mijn pinn.st 12 ult bij het maken van een titel deze wel maakt en op de tijdlijn plaatst maar niet laat afspelen op de player of wegschriven naar een bestand. In plaats van de titel verschijnt een blauw uitroepteken. In verband met upgrade van hardware (o.a. processor, eamgeheugen, grafische kaart) zijn alle bestanden en programma's gebackupped, gedeinstallerd en weer geinstalleerd. Ook de (gebruikers-)rechten zijn opnieuw ingesteld; verder waren er geen problemen. Als reaktie op het probleem: titels spelen niet af; in de player verschijnt een uitroepteken; is als mogelijke oorzaak gesteld dat pinn het pad naar de map niet meer vindt en dat laat zien d.m.v. het uitroepteken. Deze stelling lijkt me juist; ik heb echter niet de kennis aan boord om daarmee het probleem op te lossen. Hen meermalen overwogen nieuwe software te kopen om het probleem te omzijlen; totnutoe niet gedaan omdat mijn  verstand zegt dat een oplossing binnen studio mogelijk moet zijn. Wat is wijsheid?M.vr. gr.
  •  09-24-2009, 14:37 340723 in reply to 340685

Betreft: Re: Blauw uitroepteken

sukisissy:
    Hallo Chris; ben net zoals jij aan het struinen op het net  omdat mijn pinn.st 12 ult bij het maken van een titel deze wel maakt en op de tijdlijn plaatst maar niet laat afspelen op de player of wegschriven naar een bestand. In plaats van de titel verschijnt een blauw uitroepteken. In verband met upgrade van hardware (o.a. processor, eamgeheugen, grafische kaart) zijn alle bestanden en programma's gebackupped, gedeinstallerd en weer geinstalleerd. Ook de (gebruikers-)rechten zijn opnieuw ingesteld; verder waren er geen problemen. Als reaktie op het probleem: titels spelen niet af; in de player verschijnt een uitroepteken; is als mogelijke oorzaak gesteld dat pinn het pad naar de map niet meer vindt en dat laat zien d.m.v. het uitroepteken. Deze stelling lijkt me juist; ik heb echter niet de kennis aan boord om daarmee het probleem op te lossen. Hen meermalen overwogen nieuwe software te kopen om het probleem te omzijlen; totnutoe niet gedaan omdat mijn  verstand zegt dat een oplossing binnen studio mogelijk moet zijn. Wat is wijsheid?M.vr. gr.

Een computer cursus misschien ?

Waarom backup'en en deinstalleren en weer installeren bij alleen nieuwe hardware ??? Hmm

Probleem ligt duidelijk niet bij Studio en nieuwe software los ook niks op......

Stel je verhuisd naar de overkant van de straat en dit geef je aan niemand door, waar komt dan de post aan ?

Juist, op het oude adres. Zo werkt het met software ook ! Een computer is maar een dom ding, als de informatie op een andere plaatst staan als voorheen kan de computer niks, echt niks meer.!!!

Zo werkt het dus ook met studio, uitroepteken heeft meestal tot gevolg dat studio iets niet kan vinden van een lopend project.

Bij  opstarten zal hij daarom ook vragen, eh eh eh, waar kan ik het vinden. "Vertel" je dat niet goed zal het probleem blijven, immers de post ligt nog steeds op het oude adres.

Je moet de post zelf ophalen, of in computer termen, het juiste pad aangeven...

Wat je kan proberen is het project "opslaan als" met een andere naam, vervolgens studio sluiten opnieuw opstarten en vervolgens het project openen, hopelijk vraag studio weer waar de "post" ligt.

Geef nu wel de goede map aan.

Andere optie is de spullen weer in de goed map zetten, bezit jouw computer meerdere harddisken of meerdere paratities kan door een herinstallatie windows andere stations letters toekennen aan deze stations.

Via Schijfbeheer onder windows kan je andere letters toekennen zodat je weer de oude situatie terugkrijgt !

View as RSS news feed in XML
About Us | Contact Us | Support | Dealer Login | Store Locator
Avid Technology, Inc. brands:
Avid | Digidesign | M-Audio | Sibelius

©2007 Pinnacle Systems, Inc. All Rights Reserved.All trademarks and registered trademarks are the property of their respective owners.Site content and product specifications are subject to change.  Privacy Policy |  Terms Of Services |   Environmental Policy