Heren forum-dienstverleners,
Het probleem is opgelost! De hint - tussen de regels door - dat er nog maar eens goed gezocht moest worden naar (voor Pinnacle) niet meer zichtbare bestanden heeft effect opgeleverd.
En zoals meestal is het achteraf niet moeilijk meer. Maar het heeft mij in ieder geval meer ervaring opgeleverd in het "Pinnacle-denken", dat afwijkend genoemd mag worden in vergelijking met het verplaatsen van bestanden in Word of Excel naar b.v. een externe schijf.
Iedere computer-gebruiker komt vroeg of laat voor een bepaald hardware- of ander probleem te staan waarbij maatregelen genomen moeten worden om waardevolle bestanden even elders te parkeren om ze later weer op te halen.
Ik wil hier niet beweren dat Pinnacle voor dit soort aangelegenheden zijn Help- en Ondersteuningsbestanden moet aanpassen, maar gezien het feit dat veel gebruikers o.a. Het Blauwe Uitroepteken inmiddels hebben ervaren en er niets over kunnen lezen in de directe programma-ondersteuning, geeft toch minstens wel te denken.
Storingzoeken in allerhande apparatuur hoorde tot mijn stiel en vereistte steeds een logische benadering van het probleem, daarbij geholpen door een basiskennis over de principieele werking van het betrefende systeem.
Mij is opgevallen dat er soms nogal begripsverwarrend wordt omgesprongen met Stx-file (=Bestand) en in Studio Plus 10 aangeduid met een 10-ikoon en onder Eigenschappen wordt aangeduid met "Document".
De filmbestanden met het grijze filmstrip-ikoon is een MAP (Engels=folder) maar onder Eigenschappen vrolijk aangeduid met "Bestand".
Zoek-opdrachten worden hierdoor bemoeilijkt. En zoeken in een Pinnacle-MAP, dat binnen Pinnacle niet kan, wordt hiermee een nog onduidelijker aangelegenheid.
Toch ben ik er in geslaagd mijn filmpje weer zichtbaar op orde te krijgen waarbij ik nu ook soepeltjes mijn externe-Harde schijf mee verhuis naar een andere computer, waar Studio 10.8 ook op staat. Op Computer A krijgt deze schijf de Letter K:/ en op Computer B de letter E:/ .
Het filmbestand dat is bewerkt/weeggeschreven onder K:/ wordt ook onder de letter E:/ bij Computer B weer teruggevonden, mits je maar duidelijk gehoor geeft aan de opkomende vensters binnen Pinnacle, die een bepaald bestand niet kan vinden. Dus niet wegklikken of eigenzinnig zijn: doen wat door Pinnacle wordt gevraagd!
Dit was de basis van mijn "Blauw Vraagteken-probleem". Het lag gewoon aan mijzelf. Je moet gewoon niet denken slimmer te kunnen zijn dan Pinnacle. Voorwaarde is natuurlijk wel, dat nog steeds beschikt kan worden over bestanden, waarmee je film eerder is opgezet. Waar niet meer is verliest ook de keizer zijn recht.
Voor gebruikers met een zelfde probleem deze samenvatting:
Project openen
Project uit de Ikoon-10 reeks selecteren
Melding verschijnt: "Project X kan niet worden gevonden"
Pinnacle geeft aan welk bestand moet worden gezocht, b.v. MOV002.MOD
Geef dan binnen Windows een zoekopdracht hiernaar.
Indien gevonden: Klik dan op "Openen" en wacht rustig en geduldig af.
De Tijdlijn wordt na verloop van een paar minuten gevuld met de verloren gewaande en rijkelijke voorziene Blauwe Uitroeptekens voorziene film.
Je kan weer verder met Bewerken en kan bij vertoning van jouw Project er een "leuke"ervaring bij vertellen......
Mvg
Chris