Forums
in > Search
Welcome to Pinnacle Systems - Forums Sign in | Join | Help

Wie werkt er met een AVCHD camera en pinnacle 12

Last post 06-26-2009, 3:10 by Keek2. 17 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  03-16-2009, 12:57 294718

Wie werkt er met een AVCHD camera en pinnacle 12

Ik wil en nieuwe camera.

Wie heeft er ervaring met een AVCHD camera en P12.

Graag jullie reactie's.

•  03-16-2009, 13:04 294721 in reply to 294718

Betreft: Wie werkt er met een AVCHD camera en pinnacle 12

koop een leuke HD camera, AVCHD schrijft weg op een SD-card, daarom klein, ligt etc.

Montage via compute moeilijk heel moeilijk, zelfs via Final Cut pro, loopt het niet echt goed.

Vraagt heel veel van jouw systeem (teveel), huidige snelste systemen kunnen het net aan.

Kan je beter wat extra uitgeven aan een mooie HD camera ! (of je moet ook een nieuw computer systeem kopen)

•  03-16-2009, 14:06 294738 in reply to 294721

Misschien is dit iets als tussen oplossing:

http://shedworx.com/voltaichd 

•  03-16-2009, 14:34 294747 in reply to 294738

Re: Betreft: Wie werkt er met een AVCHD camera en pinnacle 12

•  03-16-2009, 16:21 294767 in reply to 294718

Hallo Herman, heb vandaag de onderstaande link bestudeerd en een paar testfilmpjes naar mijn harde schijf geïmporteerd.

http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=ja&tl=en&u=http://av.watch.impress.co.jp/docs/20090218/zooma399.htm

Ik moet zeggen dat ik deze testfilmpjes van Panasonic HDC HS3oo zeer goed vond. Heeft alles aan boord. Zie de specificaties.

http://www.kieskeurig.nl/videocamera/panasonic/hdc-hs300/309828/

Als ik nu aan vervanging toe was, kocht ik deze Panasonic HDC-HS300. Heeft een harde schijf aan boord wat jij zo graag wilt. Denk wel dat je een zware PC nodig zult hebben om het AVCHD formaat soepel met Studio 12 te kunnen bewerken. Herman, bekijk de links maar eens goed en lees ook wat Marten en Paul Lemmens schrijven naar jou op het Pinnacle forum.

Met vriendelijke groet,

Ton

Nagekomen

Er is ook een HDC- SD300 model zonder harde schijf.

Hier twee filmpje HDC-HS300

http://www.vimeo.com/3613497

•  03-20-2009, 12:57 295729 in reply to 294718

Re: Wie werkt er met een AVCHD camera en pinnacle 12

Beste Herman,

Ik heb in 2008 een AVCHD camera aangeschaft; panasonic HDC-SD9. Begin 2009 pinnacle 12 ultimate aangeschaft. Met mijn configuratie werkt het NIET! De AVCHD bestanden worden zeer traag ingelezen en op het moment dat ik ga bewerken valt mijn computer gewoon uit. Ik ga absoluut een nieuwe computer aanschaffen (waarschijnlijk met intel i7) en dan verwacht ik weinig problemen. De reden waarom ik bereid ben om een volledig nieuw systeem te nemen is omdat de kwaliteit van mijn videocamera waanzinnig mooi is! Niet te vergelijken met andere (mini-dv/ HDD) camera's.

Kortom, indien je graag filmt en de beste kwaliteit wilt hebben wil ik je absoluut een AVCHD camera aanraden. Besef dan wel dat je systeem van zeer goede kwaliteit moet zijn voor bewerking met studio 12 (het programma bevalt me trouwens goed).

Gr.

Bart

•  03-20-2009, 13:28 295740 in reply to 295729

... en Bart, je brand dan je project op een BD schijf neem ik aan en bekijkt die op een full HD TV?

Of maak je een standard DVD?

•  03-22-2009, 13:07 296165 in reply to 295740

Nee Paul, dat doe ik nog niet. Zoals ik al aangaf wil ik graag naar een nieuw systeem en dan ook met BD brander/ speler. Maar ik bekijk de originele bestanden, via mijn camera, inderdaad op een full HD tv. Dit geeft een super strak beeld!

Dus met mijn huidige systeem maak ik inderdaad een standaard dvd (AVCHD omzegezet naar mpeg2). Dit kan mijn systeem net aan.

Gr.

Bart

•  03-22-2009, 14:17 296175 in reply to 296165

Bedankt voor de toelichting.

Heb geen ervaring met 1920x1080 avchd opnames op BD, maar wel met 1440x1080 HDV op BD. Geeft een prachtig beeld als ik dit via Samsung BD-P1500 op een Philips full HD 42" TV bekijk.

Mogelijk interesseert dit verhaal je wel.  

•  03-23-2009, 9:34 296364 in reply to 296175

Betreft: Re: Wie werkt er met een AVCHD camera en pinnacle 12

hey allemaal

-de waarde 1920 wil absoluut niks zeggen,ik heb een 1440 kamera(bandjes) en die doet het stukken beter dan een AVCHD dat opgenomen is met een mini kamera de HDR-TG3E,1920x1080 ,ik vertel er nog bij dat dit echt geen speelgoed is.Alles hangt af van de grote,kwaliteit,3CCD van de lens  en zoverder.

-dus verkijk je niet op 1920x1080.

- groeten Mar 1

-

•  03-23-2009, 10:14 296373 in reply to 296364

mar 1:

-dus verkijk je niet op 1920x1080.

Wellicht ter info: 

Zg. Full HD 1920x1080 heeft totaal 2.073.600 vierkante pixels (1 : 1)
    Zg. HDV     1440x1080 heeft totaal 1.555.200 rechthoekige pixels (1.3333 : 1).
    Ze geven allebei een evengroot beeld in de verhouding 16:9
    Zg. Full HD AVCHD heeft een meerwaarde in beeldkwaliteit vanaf een bitrate van ca.  24.000 kbps, afhankelijk van het opname element.
    Deze bitrate wordt op dit moment alleen gerealiseerd bij professionele camera's, terwijl de meeste consumenten camera's op dit moment niet hoger gaan dan ca. 17.000 kbps.
    HDV (Mpeg2) heeft een bitrate van 25.000 kbps en doet qua beeld niet onder voor AVCHD camera's tot 17.000 kbps.

•  06-25-2009, 2:00 317777 in reply to 294718

Dag alle forumlezers,

Ik overweeg hetzelfde maar de termen AVCHD en HD ( wordt hier bedoeld High Defenition of Hard Disk?) en alle andere duizelt mij. Ik heb een full HD TV en vroeg mij af is er een apart topic met een simpele uitleg?
    Nu film ik met een Panasonic NV GS80 met 800.00 pixels, maar bij full HD lees ik beeldlijnen 1920-1080. Welke full HD camera geeft "gewoon" een goede full HD kwaliteit (ook na montage). Mijn  PC is PB imedia D5001, met intel pentium dual core E2200 met 3 gb werkgeheugen en 320 gb harde schijf (maar heb ook een externe 500 gb), grafische kaart Geforce 7050. Heb hier geen Blue Ray brander op maar gewoon DVD brander.
    Werk nu met Pinnacle 10.8 maar zal een andere versie moeten gebruiken als ik op Full HD overstap.

Is er een site waarop je je kunt informeren hierover? Voor leken zoals ik is het een oerwoud geworden na verschillende topics gelezen te hebben.
    met vriendelijke groeten,

anneke

•  06-25-2009, 2:51 317785 in reply to 317777

Hallo Anneke,

Op deze site staat in de diverse topics genoeg informatie.
    Dat het misschien niet allemaal even duidelijk is ligt wellicht aan de gebruikte termen, maar ook daarover is al veel uitleg gegeven.
    Heb echter geen schroom om vragen te stellen als iets niet duidelijk is, maar als het kan gerichte vragen.
    Om het voor jou even kort te sluiten:

HD = High Definition
    HDD = Harde schijf
    SD = Standaard Definitie zoals jouw Panasonic camera levert.
    SD card = geheugenkaart waarop video kan worden opgeslagen in een camera.
    Full HD is een ietwat vaag begrip waarover hiervoor al genoeg is gezegd.

Jouw PC kan alleen HD video van een zg. HDV camera verwerken
    Dat is een HD camera met tape.
    De enige uitzondering hierop is een JVC camera die een vorm van HDV video opslaat op een HDD in een eigenbestandsformaat (TOD) dat Studio 10 niet kan verwerken.
    Normale HDV bestanden kun je verwerken met je PC en Studio 10.8, maar erg vlot zal het allemaal niet gaan.

HD camera's die opslaan op HDD of verwisselbaar geheugen maken zg. AVCHD bestanden.
    AVCHD betekent Advanced Video Codec High Definition, een codec die de enorme HD bestanden geweldig comprimeert.
    Met die ingewikkelde vorm van compressie kunnen alleen de allernieuwste PC's met bv. een i7 processor een beetje uit de voeten, omdat de codec zeer rekenintensief is.
    Deze camera's zijn op dit moment erg populair en worden in de grote winkelketens flink gepushed, maar ze zijn vooral bestemd om snel je opnames in hoge kwaliteit te bekijken.

Wil je op dit moment op een plezierige manier HD video bewerken, dan is een HDV camera daarvoor het aangewezen middel.
    Zoals al eerder vermeld levert dit type camera beelden van hoge kwaliteit, die meestal beter is dan die van de meeste huidige AVCHD camera's.

•  06-25-2009, 11:56 317903 in reply to 317785

Re: Betreft: Re: Wie werkt er met een AVCHD camera en pinnacle 12

Dag Marten,

Heeel erg hartelijk bedankt voor je heldere en duidelijke toelichting(en). Kijk, hier kan ik wat mee, zoals dat heet. Super.
    Nukan ik me orienteren op een HDV camera. De PC is nl. pas nieuw en het zou zonde zijn als ik de verkeerde "setjes" zou hebben.

Nu schrijf je: Zoals al eerder vermeld levert dit type camera beelden van hoge kwaliteit, die meestal beter is dan die van de meeste huidige AVCHD camera's.
    maar is mijn vraag is dit dan in 1920x1080?
    was. http://www.kieskeurig.nl/processor/informatie : Voor meer intensieve taken als het spelen van games of videobewerking is twee of vier gigabyte aan te raden. Hoe meer werkgeheugen, hoe meer programma’s u tegelijk kunt hebben openstaan en hoe meer bewerkingen u tegelijk kunt uitvoeren zonder dat dit de pc merkbaar vertraagt.

Maar op dit forum lees ik toch dat er nog heel veel meer bij komt kijken, voordat je een HD film hebt gebrand....
    Wel las ik hier een aardig artikel over AVCHD: http://www.pcmweb.nl/software_review.jsp?productid=3684

vriendelijke groeten,
    anneke

•  06-25-2009, 14:18 317950 in reply to 317903

Betreft: Re: Betreft: Re: Wie werkt er met een AVCHD camera en pinnacle 12

anneke23:
    Nu schrijf je: Zoals al eerder vermeld levert dit type camera beelden van hoge kwaliteit, die meestal beter is dan die van de meeste huidige AVCHD camera's.
    maar is mijn vraag is dit dan in 1920x1080?

HDV bestanden hebben altijd een resolutie van 1440x1080 rechthoekige pixels met  PAR verhouding 1: 1,3333 en een bitrate van 25000kbps  (PAR = Pixel Aspect Ratio)
    AVCHD kan meerdere resoluties hebben, dezelfde als HDV maar dan met een lagere bitrate en 1920x1080 vierkante pixels (PAR 1:1) met meestal een max. bitrate van 16000kbps.

Staar je niet blind op de hoeveelheid pixels, zoals ook eerder in dit draadje bleek.
    Er zijn meer factoren die de kwaliteit bepalen, zoals de grootte van het (de) opname element(en) en bitrate.

•  06-25-2009, 15:10 317967 in reply to 317777

anneke23:
    Nu film ik met een Panasonic NV GS80 met 800.00 pixels, ........................[ Mijn  PC is PB imedia D5001, met intel pentium dual core E2200 met 3 gb werkgeheugen en 320 gb harde schijf (maar heb ook een externe 500 gb), grafische kaart Geforce 7050. .....................Werk nu met Pinnacle 10.8 maar zal een andere versie moeten gebruiken als ik op Full HD overstap.

Van je PC heb ik geprobeerd wat specs te bekijken.
    Daarbij las ik dat er geen firewire aansluiting aanwezig is.
    Klopt dat?
    Hoe haal je de bestanden van je Panasonic binnen?
    Zonder firewire kun je geen bestanden van een HDV camera binnenhalen.
    Ook ben ik benieuwd naar de videokaart, waar ik m'n twijfels over heb.
    Ben je problemen tegengekomen bij het bewerken en DVD maken met Studio 10.8?
  •  06-26-2009, 1:17 318027 in reply to 317967

Re: Betreft: Re: Wie werkt er met een AVCHD camera en pinnacle 12

Hallo Marten,

De filmpjes had ik al binnengehaald met mijn HP pavilion zd7228ea, die had firewire, en gezet op de externe harde schijf.(500 gb).in AVI .
    En de analoge via de Dazzle. De videokaart van mijn oude laptop is de Geforce FX Go 5200.
    Wel kreeg ik de melding dat ik drivers voor de 5200 moest dowloaden (heeft mycom voor me gedaan).
    De videokaart van de PB is Geforce 7050. Voor de Packard Bell met Vista hebben we een firewirekaart gekocht ( € 20) en is in de kast geplaatst.
     De DVD branden deed ik op een externe brander: LG GSA -E40N9 (gaat prima), Die van de laptop gaf soms kuren....
    Bij de Dazzle zat Studio 10.7 en moest hem upgraden naar 10.8 voor XP (op de nieuwe PC voor de Vista)
    HV2(1440x1080 beeldlijnen) heeft dus bijna 2 x zoveel scherpte als mijn oudere Panasonic (800.000 pixels).
    En hoe kun je een grafische kaart beoordelen?

Kun je de HV2 (1440x1080) bestanden op een gewone DVD zetten of op iets anders, voor optimale kwaliteit?
    Welke soorten DVD's zijn er zoal? Je ziet "het begint te dagen"
    Marten, ik ben zo blij met je reacties, want ik heb gisteren weer alle draadjes gelezen, maar het is een hele studie.

vriendelijke groeten,
    anneke

•  06-26-2009, 3:10 318053 in reply to 318027

Betreft: Re: Betreft: Re: Wie werkt er met een AVCHD camera en pinnacle 12

anneke23:
    HV2(1440x1080 beeldlijnen) heeft dus bijna 2 x zoveel scherpte als mijn oudere Panasonic (800.000 pixels).
    Nee 4x, een sd beeld past 4 x in een HD beeld, 2x horizontaal en 2x verticaal.
    En hoe kun je een grafische kaart beoordelen?
    Bij Studio is een testprogramma geleverd om de hardware te testen. Je vindt het onder Start > Alle programma's > Pinnacle Studio > Gereedschappen > Check 3D Server.
    Kun je de HV2 (1440x1080) bestanden op een gewone DVD zetten of op iets anders, voor optimale kwaliteit?
    Hangt er vanaf wat je onder optimale kwaliteit verstaat.
    Wil je HD kwaliteit behouden, dan kan dat alleen door er een soort mini BluRay van te maken en dit op een DVD schijf te branden. Zo'n schijf kan alleen op een BD speler (BlurayDisk speler) worden afgespeeld. Of dit mogelijk was in Studio 10.8 weet ik niet meer.
    Kun je de schijf alleen in een DVD speler afspelen, dan moet je er een Video DVD van maken via Studio, de video wordt dan gedowngrade naar SD.
    Video DVD betekent dat er een hele bestandsstructuur wordt opgebouwd met extra bestanden voor (onder) titels, menu's, extra's, besturing e.d.
    Welke soorten DVD's zijn er zoal? Je ziet "het begint te dagen"
    Om het niet te ingewikkeld te maken, er is in principe 1 soort schijf in een min(-) en plus(+) variant.
    Wat er op gezet wordt bepaalt het soort DVD.
    Dat kan o.a. zijn
    Video DVD zoals bv. koopvideo's
    Data DVD bv. voor backup en opslag
    DVD Rom voor gemengde inhoud
    "mini BD" voor een HD film met bepwerkte lengte.

Probeer niet teveel vragen tegelijk te stellen, het beantwoorden wordt dan vaak te ingewikkeld.
    Probeer ook voor elke vraag zelf een nieuwe topic aan te maken, er kan dan ook dikwijls met een verwijzing geantwoord worden, hetgeen voorkomt dat steeds alles overnieuw moet worden vermeld.
    Zelf vragen aanmaken is ook belangrijk omdat het hier volkomen off-topic is.
    Al deze vragen en antwoorden hebben niets te maken met het onderwerp van deze topic en kan ook voor andere lezers zeer verwarrend overkomen.

View as RSS news feed in XML
About Us | Contact Us | Support | Dealer Login | Store Locator
Avid Technology, Inc. brands:
Avid | Digidesign | M-Audio | Sibelius

©2007 Pinnacle Systems, Inc. All Rights Reserved.All trademarks and registered trademarks are the property of their respective owners.Site content and product specifications are subject to change.  Privacy Policy |  Terms Of Services |   Environmental Policy