Forums
in > Search
Welcome to Pinnacle Systems - Forums Sign in | Join | Help

Gebruik SSD-schijf bij maken nieuwe projecten.

Last post 07-30-2020, 2:40 by bengroenewoud. 6 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  07-13-2016, 16:53 715865

Gebruik SSD-schijf bij maken nieuwe projecten.

Heeft iemand ervaring bij het gebruik van een SSD-schijf bij het renderen van projecten ?

Ik wil een SSD aanschaffen en die alleen gebruiken om nieuwe project te maken.

•  07-13-2016, 19:13 715886 in reply to 715865

Re: Gebruik SSD-schijf bij maken nieuwe projecten.

De rendersnelheid wordt voor 99% bepaald door de capaciteit/snelheid van de processor.

Het wegschrijven van de door de processor gerenderde bestanden is helemaal geen bottlenek en een normale HDD is daarvoor perfect geschikt.

Een SSD zal dus op het vlak van rendersnelheid geen enkele winst opleveren.

•  07-14-2016, 15:39 715948 in reply to 715886

Duidelijk Paul, ik weet genoeg. Kan ik het geld beter ergens anders aan besteden :-))
  •  07-14-2016, 16:34 715949 in reply to 715948

Klopt ja.

Als opstartschijf kan/zal het zinvol zijn, maar als renderschijf heeft niet.

Koop er wat anders voor wat je graag hebt. Action cam bijvoorbeeld?

•  07-14-2016, 20:37 715953 in reply to 715949

Heb ik al (en een drone ook, kun je hele mooie opnames mee maken en ook weer in Pinn. bewerken :-))))))
  •  07-29-2020, 3:40 802019 in reply to 715886

Betreft: Re: Gebruik SSD-schijf bij maken nieuwe projecten.

Dag Paul,

Ik geloof inderdaad dat de  rendersnelheid voor 99% wordt bepaald door de capaciteit/snelheid van de processor (en van het geheugen).

Maar aangezien je post dateert van juli 2016 verneem ik graag je mening over het nut van een tweede SSD schijf. Want op de Pinnacle forums lees ik i.v.m. de configuratie van een nieuwe editing pc van alles over een 2e SSD schijf (een zogen. ‘scratch disk’). Maar het nut ervan wordt voor zover ik gelezen heb nergens echt hard gemaakt.

Ik overweeg namelijk de aanschaf van een nieuwe desktop omdat ik met m’n 10 jaar oude bak naar mijn gevoel te veel tijd verlies tijdens het renderen op de tijdlijn. Dat de optimalisatie bij mij ingesteld staat op maximum (‘Agressief’) speelt mee, maar dat is een bewuste keuze.

Op Hardware.nl vond ik een voorstel voor een nieuwe editing pc: https://nl.hardware.info/pcadvies/1166/4k-videobewerkings-pc---februari-2020

En ook daar wordt een 2e SSD ‘scratch disk’ voorgesteld, wederom zonder echte verantwoording: “Videobewerkers maken doorgaans ook gebruik van een scratch disk: een schijf om alle courante projecten en bestanden op te slaan. Ook daarvoor kiezen we een ssd, maar dan wel meer met de nadruk op capaciteit dan op pure snelheid.”

De aanschaf van een 2e SSD schijf kost me wel ± € 230 meer.

Samengevat:

1. Wat vind je van het nut van een 2e SSD zogenaamde ‘scratch disk’?

2. Als ik de geplande configuratie van mijn nieuwe pc wil voorleggen op dit forum, welke rubriek kies ik dan het best?

•  07-30-2020, 2:40 802032 in reply to 802019

Betreft: Re: Gebruik SSD-schijf bij maken nieuwe projecten.

los van rendersnelheid heeft de harde schijf een aantal draaiende delen zoals bekend en de SSD niet.  Bij aanschaf van mijn zelf samengestelde systeem heb ik gekozen voor  2 xSSD  met in het achterhoofd toch het idee dat er bij de SSDminder kans op storing of uitval  is.
     Wilde later toch meer opslagcapaciteit een zoals je ziet  ook 2 x HDD geplaatst.............Dus consequent?????? 
    Als ik nu een nieuwe pc zou samenstellen zou ik 1 SSD als opstartschijf plaatsen en overig HDD................. Snelle processor en Ram met daarbij een behoorlijke videokaart........ Zit je toch ook gauw op 2000,-- 
    Succes met jullie keuze

Groet
    Ben

View as RSS news feed in XML
Copyright © 2012 Corel, Inc.. Terms of Use | Privacy Policy