Forums
in > Search
Welcome to Pinnacle Systems - Forums Sign in | Join | Help

Scene vertragen

Last post 06-08-2019, 8:10 by Natasja.S. 6 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  06-07-2019, 6:37 785493

Scene vertragen

Goeiemiddag allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het uitzoeken hoe het vertragen van een clip nu precies werkt.

Het lijkt mij dat ik de clip moet selecteren, naar tijd remapping moet gaan, dan de snelheid van 100% naar bijvoorbeeld 50% zetten. Dit heb ik gedaan. De clip wordt langzamer afgespeeld maar wordt niet langer. Dit is toch vreemd? Gaat er iets van de scene af? Als ik voor "rek" kies, kan ik niet meer aangeven hoeveel ik de scene wil vertragen. 

Ik heb ook een vraag over het gebruiken van timelapses in de film. Een timelapse wordt met VLC of Windows Media Player vloeiend vertoond. In Pinnacle wordt het filmpje met kleine schokjes afgespeeld, alsof er hele kleine pauzetjes in zitten. Ik heb daarom "beweging vloeiend"  aangevinkt maar de kleine pauzetjes blijven.

Heeft iemand antwoorden op mijn vragen? Alvast bedankt!

Groetjes, Natasja 

•  06-07-2019, 15:10 785524 in reply to 785493

Betreft: Scene vertragen

https://www.youtube.com/watch?v=N0L5zRQAiY8

kan dit een beetje helpen.

gr

casper01 

•  06-08-2019, 4:03 785533 in reply to 785524

Bedankt voor je reactie Casper,

Deze uitleg had ik al bekeken. Het gaat over gedeeltes van een scene vertragen en versnellen. Dit begrijp ik. Waar ik tegenaan loop, is het vertragen van een hele clip. Voorheen ging ik gewoon naar "snelheid" en zette deze van 100% naar 50%. Dit blijkt niet meer mogelijk. Het gebeurt wel, maar de scene blijft even lang. Dit kan niet. De clip moet langer worden, aangezien deze vertraagd is.

Nu zou ik "rek" moeten gebruiken, maar kom er niet goed uit hoeveel procent ik de clip/scene dan vertraag.... wordt lastig geloof ik, want ik kom de vraag ook nergens tegen.

Groetjes, Natasja 

•  06-08-2019, 5:36 785539 in reply to 785533

Scene vertragen

Dit is hoe ik het doe.

Ik rechtsklik clip op tijdlijn en kies voor Tijd remapping > Bewerken. 

In de remapping editor laat ik de cursor aan het begin van de clip staan (het eerste frame wordt dan automatisch het anker frame).

Ik verlaag de snelheid naar het gewenste getal door de snelheidsglijder te verschuiven, of door de gewenste waarde in te tikken, of door de gele horizontale lijn naar boven (versnellen) of naar beneden (vertragen) te slepen. 

Op de tijdlijn pak ik het einde van de clip vaste en versleep dat naar rechts om de clip weer de gewenste lengte te geven.

Terwijl je dat doet zie je in de remapping editor de rode cursor naar rechts bewegen. Als hij helemaal rechts staat heeft de clip weer zijn oorspronkelijke lengte, sleep je nog verder dan verandert de clip op ,de tijdlijn van kleur en wordt het beeld stilstaand, zoals dat bij normaal trimmen-voorbij-de-cliplengte ook het geval is.

•  06-08-2019, 5:51 785542 in reply to 785539

Heel erg bedankt Paul! Duidelijk. Ik ga het ook op deze manier doen.

Groetjes, Natasja 

•  06-08-2019, 7:17 785549 in reply to 785542

Scene vertragen

Als je niet vertrekt van een vooropgestelde vertraging, maar bv. van een bepaalde ruimte in je project die je wil opvullen met een (gedeelte van een) vertraagde scene, dan kan dat ook gemakkelijk met de beschreven methode.Je rekt de vertraagde clip gewoon uit tot dat hij exact past in het te vullen gat.

Als je dit is wat je wil dan is het echter nog veel eenvoudiger om de muismodus "Uitrekken" te gebruiken, waarbij je dan niet de "omweg" via de Tijd remapping editor hoeft te maken.

•  06-08-2019, 8:10 785550 in reply to 785549

Ik begrijp het. Wederom Dank je wel!  Yes 
View as RSS news feed in XML
Copyright © 2012 Corel, Inc.. Terms of Use | Privacy Policy