Forums
in > Search
Welcome to Pinnacle Systems - Forums Sign in | Join | Help

Schokkerig bij bewogen filmfragmenten

Last post 11-27-2009, 10:38 by frideo. 5 replies.
Sort Posts: Previous Next
  •  10-21-2009, 1:19 348070

Schokkerig bij bewogen filmfragmenten

Alle beelden waarbij ik met de camera heb bewogen (horizontaal/ verticaal) worden zowel in Pinnacle als na het branden op DVD schokkerig weergegeven.

Ik heb vroeger reeds een aantal films gemonteerd waarbij ik dit probleem niet had.  Wat doe/deed ik verkeerd ?

Ik werk met Studio Ultimate versie 11.

Camera Sony HDR-SR7E en ik film in HD

PC gegevens :

Grafische kaart nVidia PCIe EVGA GF9800GT

De GF9800GT van EVGA is gebaseerd op de NVIDIA GeForce 9800 GT Chip en beschikt over 512 MB GDDR3 Geheugen dat via een 256 bit brede interface aangesproken wordt. De GPU heeft een kloksnelheid van 600 MHz en het geheugen een snelheid van 1800 MHz.

Windows XP

Voeding > 600 Watt Cooler Master RealPower M620

Moederbord Socket 1366 MSI X58 Pro Intel ICH10R 6K 6G - 4 x 2666 MHz (quad core processor op 2,66Mhz)

Harddisk Samsung HD103UI - 1 TB

Geheugen DDR3-1066 Kinsgron ValueRAM DIMM 6 GB DDR3-1066 Tri-Kit

INSTELLINGEN STUDIO :

Schijf maken :

Schijftype                    : DVD

Audiocompressie         : Dolby r Digital 2-kanaals

Videokwaliteit : Beste kwaliteit

Brandopties                 : Direct op schijf branden

Doelmedia                   : DVD 4.7 GB

Schrijfapparaat            : TSSTcorpDCDVDW SH-S223B SB00

Aantal                          : 1

Schrijfsnelheid : laag

Bestand maken :

Bestandstype               : MPEG-1

Voorkeurinstelling        : Video CD-compatibel

Bij ‘Videoinstellingen’ en ‘Audioinstellingen’ kan ik bij vorige instellingen niets wijzigen

Band maken :

Uitvoertype                  : VGA-scherm

Apparaat                     : VGA-scherm

Audio                          : Realtek HD Audio output

Waar kan ik de discvorm SD of HD instellen ?

Waar kan ik 'geheel coderen' of 'progressieve codering' vinden ?

Beelden schokken ook op m'n softwarespeler.

Bij weergave DVD op andere TV met andere DVDspeler zijn ook schokkerig.

PS Ik heb nog een gewone TV en DVD speler (dus nog geen HD)

Ik heb zowat alle instellingen reeds eens veranderd en telkens opnieuw het bestand opgeslagen, maar de bewegende beelden blijven schokkerigSad.  Ik vind het vooral vervelend dat ik reeds een viertal films gemonteerd heb zonder dat ik deze schokkerig beelden kreeg !!

Ik heb dus waarschijnlijk ergens toch iets fout gedaan (onbewust).

Ik ben dus zoals reeds eerder aangehaald de leek der leken Sad

Hopelijk kan iemand me met deze gegevens nog wat raad geven ?

Thanks en tot lezens

Eric
  •  10-21-2009, 3:10 348083 in reply to 348070

Betreft: Schokkerig bij bewogen filmfragmenten

Je vind die opties bij de tab 'film maken', 'schijf maken', dan 'instellingen'.

Daar vind je de opties film geheel coderen, en progressieve codering.

Bij de project instellingen kan je overigens de resolutie instellen.

Standaard staat hij op 'instellen vanaf eerste clip', maar je kan zelf aangeven of je daar sd 720x576 van wil maken.

Ik zou ook eerst een image maken i.p.v. schijf direct branden, zodat je schijven bespaard. Of een dvd-rw uiteraard.

Die image kan je dan eventueel afspelen op je software player, en later branden vanaf de image. (dit om eerst te testen)

Komen de bron bestanden rechtstreeks van je Sony Camera!

Ik heb zelf met mijn Sony een AVCHD project gerendert naar 720x576 zonder problemen!

•  10-21-2009, 3:13 348084 in reply to 348070

Omdat je het alleen bij gedeeltes ziet waarbij de camera wordt bewogen (pannen of tilten) moet je je in de eerste plaats afvragen of het al niet in de opnames zit.
    Het is een bekend gegeven dat je bij consumenten HD camera's beter niet kunt pannen of tilten en wil je dat wel dan moet je het kort en heel langzaam doen.
    Dat heeft met de sterke compressie te maken.
    Hoe lager de bitrate hoe meer het schokt.

Verder is het, uitgezonderd een functionele pan of tilt, natuurlijk een "doodzonde" om de camera te bewegen.
    De bedoeling is dat je hem helemaal stil houdt, er zijn niet voor niets statieven ontwikkeld.

In de meeste HD camera's zit een functie die het bewegen van de camera moet tegengaan > de steadyshot.
    Wanneer je moedwillig de camera beweegt bij pannen of tilten moet die functie worden uitgezet omdat die juist dan schokken veroorzaakt.
    Dat komt omdat de steady shot in eerste instantie steeds het beeld probeert stil te zetten, maar zet je de beweging dan door dan gaat de steadyshot weer een andere uitsnede vastzetten, waardoor de schokken ontstaan.
  •  10-26-2009, 3:00 349263 in reply to 348084

Met bewogen filmfragmenten bedoel ik wel bvb. een toren filmen waarbij de camera van beneden naar boven beweegt, of een panoramisch landschap waarbij je van links naar rechts of omgekeerd beweegt met de camera.  In plaats van dat ik dan een vloeiende beweging krijg, is die schokkerig. Natuurlijk zijn bewogen beelden eerder uitzondering dan regel, daarom zie je me op reis altijd lopen met een statief met daarop de camera (dit tot ergernis van mijn vrouw) Wink

Ik heb wel al eens geprobeerd om bij het bestand maken een zo hoog mogelijke resolutie in te stellen 1980 x 1080 (denk ik) en ik heb de indruk (althans op mijn softwarespeler) dat het vloeiender verloop.  Nu nog eens branden op een DVD-RW en kijken wat het geeft op TV.

Groetjes

Eric

•  10-26-2009, 3:30 349265 in reply to 349263

edbzulte:
    Met bewogen filmfragmenten bedoel ik wel bvb. een toren filmen waarbij de camera van beneden naar boven beweegt,...
    Dat heet "tilten"
    ... of een panoramisch landschap waarbij je van links naar rechts of omgekeerd beweegt met de camera. 
    Dat heet "pannen"
     In plaats van dat ik dan een vloeiende beweging krijg, is die schokkerig.
    Dat is gebruikelijk bij gebruik van een HD consumentencamera en wordt verergerd door gebruik van "steadyshot".
    Pannen en tilten moet bij dit soort camera's tot een minimum beperkt worden.
  •  11-27-2009, 10:38 357479 in reply to 349265

Re: Betreft: Schokkerig bij bewogen filmfragmenten

Ik zit met het zelfde probleem als edbzulte  en heb een vergelijkbare pc (alleen 4gb geheugen en ATI 4850 met 512 mb gehugen). Camera Sony HDR-SR12.

Echter als ik bewegende beelden (tilten en pannen) direct van mijn camera op de HD tv afspeel dan schokken de beelden niet.

Het maakt niet uit of ik de video in HD of SD maak in Studio 12, het beeld blijft schokken.

View as RSS news feed in XML
About Us | Contact Us | Support | Dealer Login | Store Locator
Avid Technology, Inc. brands:
Avid | Digidesign | M-Audio | Sibelius

©2007 Pinnacle Systems, Inc. All Rights Reserved.All trademarks and registered trademarks are the property of their respective owners.Site content and product specifications are subject to change.  Privacy Policy |  Terms Of Services |   Environmental Policy