Helaas kan ik je tips niet meer proberen; mijn collega is zelfs een dag eerder vertrokken.
Wat betreft de USB aansluiting: ik had de DVD-recorder aansloten op een USB 2.0 HUB, die weer aangesloten zit op een USB 2.0 kaart in mijn pc. Het zou natuurlijk kunnen, dat het beter is de DVD-recorder rechtstreeks op de USB-kaart in mijn pc aan te sluiten. Jammer dat ik daar niet eerder aan heb gedacht! Hier zou inderdaad het probleem in kunnen zitten.
Het merkwaardige is namelijk dat mijn collega op een oudere pc met eveneens Windows XP, wel goede opnamen had. Hierdoor had ik al het idee dat er 'iets' in mijn pc moest zijn, wat het snelle afspelen veroorzaakt.
Wat betreft de lagere opname kwaliteit: volgens mij heb ik dat geprobeerd (ik weet dat niet zeker, want het is al enige tijd geleden), maar gezien het USB-verhaal heeft/had dat niet het gewenste resultaat.
Evengoed bedankt voor je tips. Wellicht dat ik er in de toekomst wat mee kan doen.
Met vriendelijke groeten,
Anya
Overigens: Ik heb ontdekt dat er in Pinnacle Studio 12 bij de effecten een mogelijkheid zit om de snelheid tot 10% te vertragen. Dit heeft een vervelend beeld tot gevolg, ook als ik de optie 'Smooth.....' aanvink. (Ik zou er nooit aan gedacht hebben snelheid bij de effecten te zoeken......)